Vergroot je naamsbekendheid met Google Ads (voorheen Adwords)!

Kijk je daar een beetje van op? Wanneer we denken aan het adverteren op Google Ads (voorheen Adwords) hebben we de neiging ons vooral te concentreren op de verkoop van producten of diensten. De aankoopintentie via google zoekopdrachten is ook groter dan andere CPC-kanalen.
We begrijpen dat je het meeste uit je advertenties wilt halen door het maximaliseren van de omzet. Dit is toch niet de enige motivatie om te adverteren via Google Ads? Soms is juist het doel om de naamsbekendheid te vergroten en zorgen dat je bezoekers in een eerdere fase van het koopproces bij jou terecht komen. Google heeft in samenwerking met Ipsos MediaCT een studie uitgevoerd naar de effectiviteit van CPC campagnes op het gebied van het vergroten van naamsbekendheid. Het onderzoek toonde aan dat zoekadvertenties een toename van de top-of-mind awareness heeft van ongeveer 6,6 procent.

Bron: Google/Ipsos MediaCT, Search for Brands Industry Research, juni 2014.

Het zorgt er dus ook voor dat je merk wordt getoond aan de juiste mensen: mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst. Iedereen die interesse in jouw merk heeft getoond, maar misschien niet meteen iets heeft gekocht, wordt opnieuw blootgesteld aan het merk tijdens het surfen. In deze blog geven we je een aantal handvatten om dit effectief met Google Ads te bereiken.

Begin met het Display Netwerk

De meest voor de hand liggende plek om te beginnen voor de naamsbekendheid campagnes is het Display Netwerk. Google heeft haar targeting opties verfijnd door de jaren heen, wat betekent dat je de doelgroep kunt bepalen met een combinatie van instellingen:

  • Zoekwoordtargeting: target pagina’s op relevante websites met je gekozen zoekwoorden.
  • Topic targeting: target websites op basis van het onderwerp en de inhoud ervan.
  • Positie targeting: target specifieke websites die van belang zijn voor je doelgroep.
  • Affiniteitsdoelgroepen: target gebruikers die interesse hebben getoond in bepaalde onderwerpen of producten.
  • In-market doelgroepen: target bezoekers die actief op zoek zijn naar producten of diensten met betrekking tot jouw merk.
  • Locatie en targeting op taal: target op talen en specifieke landen, regio’s of steden.
  • Device targeting: kies op welke apparaten je display-advertenties te zien zijn.
  • Demografische targeting: target gebruikers op basis van geslacht en leeftijd.

Deze lijst geeft je de touwtjes in handen wie je display-advertenties krijgen te zien. Op deze manier introduceer jij je merk aan mensen die relevant zijn voor jouw product of dienst. Je kunt ook combineren met een aantal van de genoemde targeting opties, afhankelijk van hoe specifiek je het bereik wilt hebben.

Gebruik het zoeknetwerk om naamsbekendheid op te bouwen

Google’s Search Network is misschien niet de meest voor de hand liggende plek om naamsbekendheid op te bouwen, maar tekstadvertenties kunnen toch een van de snelste manieren zijn om een ​​breder publiek te bereiken. Het enige wat je hoeft te doen is een ​​nieuwe lijst met zoekwoorden op te stellen. Zoektermen die je de mogelijkheid om de doelgroep te bereiken, zelfs als deze maar een minimale aankoop intentie hebben.
De meeste relevante zoekwoorden voor het zoeknetwerk zijn de long-tail keywords, deze kunnen gevonden worden via de keywordplanner. Hiermee kun je de onderwerpen vinden waar de doelgroep het meeste op zoekt. Verwerk deze keywords ook in de blogs en in de content van je website om te zorgen dat het relevant is voor je bezoekers. Deze content kun je tevens meenemen in de Google advertenties om het nog verder te promoten.
De kunst is om antwoord te geven op de zoekvraag van de doelgroep. Bijvoorbeeld als iemand op Google aan het zoeken is naar ‘conversies’ en je staat met je advertentie bovenaan de pagina, dan ben je direct en goed zichtbaar. Belangrijk is dus dat je advertentie relevant is voor de zoekopdracht.


Voordat je advertenties live gaan, kun je een Ads remarketing opzetten voor iedere landingspagina, zo blijf je de bezoekers volgen en komen de advertenties vaker in beeld bij de potentiële klanten.

De voordelen

Deze aanpak doet twee dingen. Ten eerste, het introduceert je merk aan een breder publiek en je geeft content die daadwerkelijk relevant is voor de bezoekers. Ten tweede, vang je leads op in een vroeger stadium van het koop proces. Ten derde, remarketing betekent dat ze jouw advertentie blijven zien als ze doorgaan met het surfen. Zo herinner je de bezoekers over je merk voor een bepaalde periode. Herhalen doet immers onthouden! Vergeet hierbij niet om de Frequency caps en einddatum te gebruiken voor remarketing. Dit om te stoppen voordat mensen het vervelend beginnen te vinden om dezelfde advertenties te zien.
Dus: AdWords is niet alleen voor het bevorderen van verkoop van producten en diensten. Zowel het display als het search-netwerk is te gebruiken om naamsbekendheid op te bouwen en leads te genereren in een eerder stadium van het koopproces.

Meer informatie?

Wil je een naamsbekendheid campagne opzetten? Of heb je deze al en wil je kijken hoeveel dit heeft bijgedragen aan het vergroten van je naamsbekendheid? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Mis je nog iets? Ons team is er om je verder te helpen!

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Inge Schuurman |

Inge is altijd op zoek naar verbeteringen. Via Google Ads en Analytics analyseert ze de data om vervolgens jouw account te optimaliseren. Haar scherpe blik ontgaat niets!
Lees meer van Inge Schuurman