Om een beter beeld bij het gedrag en de interesses van jouw websitegebruikers te krijgen, moet je data verzamelen en analyseren. De manier waarop dit gebeurt, ligt echter al een ruimte tijd onder een vergrootglas; hoe bewaak je de privacy van gebruikers terwijl je toch op een persoonlijke manier met ze kan communiceren? Server-side tagging biedt mogelijk de oplossing. Lees in dit artikel meer over deze hot-topic in marketingland.
Als marketeer ben je veel bezig met het constant volgen van de cirkel: verzamelen, analyseren en optimaliseren. Om prestaties van een website bij te houden, heb je een analytics server nodig, zoals Google Analytics 4 of een alternatief. Zo’n server verzamelt de data zodat jij het gedrag, de demografie en de interesses van gebruikers kunt inzien. Wil je ook bepaalde gebeurtenissen meten? Dan heb je een tagbeheersysteem nodig, zoals Google Tag Manager. Hiermee kun je trackingcodes en codefragmenten (tags) op je website of app implementeren zodat je conversiemetingen kunt bijhouden. Dit tracken kan via twee methoden: client-side tagging en server-side tagging. Hoewel Google Tag Manager al in 2020 een container voor server-side tagging heeft geïntroduceerd, komt het onderwerp nu pas op tafel.
Client-side tagging is de standaardmethode voor tracken. Deze methode houdt in dat de webbrowser van de gebruiker direct communiceert met analytics services, GA4 bijvoorbeeld. De laatste tijd komen er steeds meer nadelen aan het licht van client-side tagging. Het grootste probleem van deze methode is tegenwoordig de veiligheid en privacy van gebruikers. Biedt server-side tagging hier dan de oplossing in?
Bij server-side tagging werkt de communicatie tussen de webbrowser en GA4 net wat anders. Waar de webbrowser bij de client-methode direct met GA4 communiceert, zit daar bij deze methode een zogeheten “server” tussen. Deze kun je zelf aanmaken, installeren en beheren via Google Tag Manager of andere tagbeheersystemen. Google Tag Manager ontvangt in dit geval de data van de server waarna het de data doorspeelt aan GA4. De input van websitegebruikers gaat dus direct naar de server waarna de Google Tag Manager de input vertaalt naar gebeurtenissen via tags, triggers en variabelen.
Anno 2023 worden restricties voor online veiligheid en de privacy van websitegebruikers steeds strenger. Third-party cookies worden steeds vaker geblokkeerd wat het moeilijk maakt om data te verzamelen. Server-side tagging is hierbij de oplossing, en dat kan op een privacy vriendelijke manier. Doordat je namelijk een server plaatst tussen de webbrowser en GA4, creëer je een soort tussenlaag. Vanaf deze tussenlaag kun je zelf bepalen welke data je doorspeelt aan GA4. Doordat de data op de server staat, is de data ‘first party’. Deze data kan niet geblokkeerd worden, wat er dus voor zorgt dat de dataverzameling gewoon doorgaat. Verzamelen, analyseren en optimaliseren wordt dus niet bemoeilijkt.
Server-side tagging is relatief nieuw, en nieuwe dingen brengen altijd minpunten met zich mee. De nadelen van server-side tagging zijn:
Server-side tagging is nieuw, maar daardoor niet minder belangrijk. Onze tip: Ga je er snel in verdiepen en zorg dat je begint met de overstap naar dit type van tracking. Heb je hier hulp bij nodig? Wij helpen je graag verder.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!