Het gebruik van advertentie extensies is niet nieuw in Google Ads. Echter zijn er door de jaren heen veel nieuwe extensies bij gekomen. We begrijpen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom gaan we in dit blog dieper in op de typen extensies en waarvoor je deze gebruikt.
Advertentie extensies bestaan al jaren, en ze worden met regelmaat geüpdatet. Zo zijn er naast de oudere extensies zoals website-informatie en prijsextensies, nu ook nieuwe typen zoals leadform extensies en dynamische afbeeldingen. Sinds 2022 is zelfs de benaming van deze feature gewijzigd. In plaats van extensies spreken we nu namelijk van items. Maar welke advertentie extensies zijn er eigenlijk? En waarvoor worden ze gebruikt? Je leest het hieronder.
Sitelink extensies zijn extra links die je kunt toevoegen aan je advertenties en vergroten de advertentie-relevantie. Dit type extensie wordt gebruikt bij advertenties uit het zoek- en displaynetwerk van Google. Je gebruikt sitelinks om gebruikers naar specifieke pagina’s op je website te leiden. Adverteer je bijvoorbeeld voor laptops? Dan kun je landingspagina’s met opladers, laptop hoezen of laptopstandaards toevoegen. Of zorg ervoor dat je gebruiker gemakkelijker naar merken van laptops kan klikken door landingspagina’s voor ‘Apple’, ‘HP’ of ‘Lenovo’ toe te voegen aan je sitelink extensies.
Highlight extensies zijn korte tekstfragmenten die naast of onder je advertentie worden weergegeven. Ze kunnen helpen om de aandacht van gebruikers te vestigen op bepaalde aspecten van je producten of diensten. Met highlight extensies licht je de USP’s van je bedrijf uit zodat gebruikers gelijk kunnen beoordelen of je de juiste partij voor ze bent. Denk hierbij aan ‘vandaag besteld, morgen in huis’ of ‘30 dagen bedenktijd’.
Website-informatie extensies lijken heel erg op highlight extensies, maar er zit wel degelijk verschil in. Met website-informatie extensies kun je extra informatie over je product of dienst toevoegen aan je advertenties in Google Ads. Verhuur jij bijvoorbeeld attributen voor watersport? Dan maak een website-informatie-lijst met de soorten attributen die je verhuurt: wakeboards, surfboards, waterski’s, etc. De gebruiker krijgt hierdoor direct een beeld van jouw aanbod waardoor hij of zij gelijk kan bepalen of jouw website biedt wat diegene zoekt.
Wil je dat klanten snel contact met je bedrijf kunnen leggen? Dan is het toevoegen van een bel-extensie waardevol. Met deze extensie wordt het telefoonnummer van je bedrijf zichtbaar in de advertenties. Als gebruikers op het telefoonnummer klikken, worden ze doorgestuurd naar een oproepformulier waar ze hun eigen nummer kunnen invullen en een oproep kunnen aanvragen. Op deze manier verklein je de drempel om contact op te nemen wat zorgt voor een betere service, en mogelijk ook voor meer verkopen. Wist je dat je naast bel-extensies ook contactgegevens op Google kan weergeven via Google Mijn Bedrijf?
Wanneer je meer leads wil ontvangen, is de leadformulier-extensie een uitkomst. Met deze extensie kun je een formulier toevoegen aan je advertentie. Gebruikers kunnen via de advertentie een formulier invullen zonder op je website te komen. Een snelle handeling dus. Wil je dat de gebruiker een whitepaper of brochure download? Of wil je op een laagdrempelige manier het offerteformulier aanbieden? Dan is deze advertentie extensie geschikt om te gebruiken.
Via de prijs-extensie kun je de prijzen van je producten of diensten tonen in je advertenties op Google. Als gebruikers op een prijs klikken, worden ze doorgestuurd naar de landings- of productpagina waar ze uiteraard meer informatie over het product of de dienst kunnen vinden. Het gebruik van een prijs-extensie wordt niet aangeraden bij dure producten. Verkoop je bijvoorbeeld nieuwe auto’s of biedt je website pakketten aan? Dan kun je deze extensie beter achterwegen laten. Een hoge prijs kan namelijk ook afschrikken, helemaal wanneer een gebruiker in de oriëntatiefase zit en nog geen idee heeft van de gemiddelde prijs van het product of de dienst.
Een advertentie extensie die vergelijkbaar is met de prijs extensie, is de promotie-extensie. Hiermee kun je informatie over aanbiedingen of kortingen tonen in je advertenties. Als gebruikers op deze extensie klikken, zullen ze direct naar de landings- of productpagina gaan. Door aanbiedingen of kortingen te tonen, vergroot je de aantrekkelijkheid van de advertenties.
Heb je naast een website ook een app? Dan is de app-extensie een goede advertentie extensie om te gebruiken. Dit spreekt voor zich: de advertentie wordt met deze extensie aangevuld met een link om de app te downloaden in de app- of play-store. Hierdoor hoeft de gebruiker niet zelf naar de app- of play-store te navigeren om daar je app op te zoeken en te downloaden. Je maakt het de gebruiker dus gemakkelijker. Daarbij vergroot je hiermee de zichtbaarheid van je app omdat gebruikers anders misschien niet eens wisten dat jouw bedrijf een app zou hebben.
Maak je advertentie visueel aantrekkelijk door een afbeelding toe te voegen aan je tekstadvertenties. Deze beeldextensies kunnen de prestaties van advertenties verbeteren door middel van relevante afbeeldingen van producten of services die de boodschap van de advertentie versterken. Naast de normale beeldextensies kun je ook kiezen om dynamische afbeeldingen in te stellen. Hiermee genereert Google relevante afbeeldingen van de landingspagina van de advertentie.
Kunnen jouw advertenties een boost gebruiken? Probeer dan één of meerdere van bovenstaande advertentie extensies. Wil je weten welke extensies het beste bij jouw bedrijf en website passen? Vraag dan een gratis Google Ads analyse aan via onderstaand formulier. Onze online marketeers adviseren je graag om nog meer conversies te genereren!
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!