Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

De afkortingen SEO en SEA worden vaak door elkaar gehaald. Logisch, want ze gaan hand in hand, en hebben veel overeenkomsten. Toch zijn er duidelijke verschillen:

  • Search Engine Optimization – Website optimaliseren voor zoekmachines. Dit betreft enkel en alleen de organische (ofwel gratis) zoekresultaten.
  • Search Engine Advertising – Zoekmachine adverteren. Dit betreft het optimalisatie van de campagnes die worden weergegeven als ‘gesponsorde zoekresultaten’. Adverteren doe je dan via Google Ads en Microsoft Ads.

Tegenwoordig wordt er bij deze termen ook vaak de term SEM genoemd. Dit is de overkoepelende activiteit van SEO en SEA

  • Search Engine Marketing.- De gehele zoekmachinemarketing 

Kortom: je kunt 2 dingen doen. Adverteren, of aan de slag met het optimaliseren van de gratis, organische zoekresultaten.

SEO en SEA uitleg

Verschillen tussen SEO en SEA

Er zijn drie duidelijke verschillen tussen SEO en SEA

Lange termijn vs. direct resultaat

Een groot verschil tussen SEO en SEA is de termijn waarop de effecten zichtbaar worden. SEA campagnes worden direct na het opzetten weergegeven in de zoekresultaten. Hiermee krijg je dus direct verkeer naar je website. Wanneer je stopt met adverteren, worden je advertenties ook direct gestopt en krijg je hiermee dus geen extra verkeer meer. Met SEA wordt dus geen langdurig resultaat opgebouwd, maar gaat wel direct van kracht. In tegenstelling tot SEA campagnes is SEO juist meer gericht op lange termijn. Het kan gemiddeld 4 tot 6 maanden duren voordat de gewenste resultaten zijn bereikt.

Vaak wordt er dan ook gestart met SEA, terwijl tegelijkertijd een SEO campagne wordt opgestart. Als de website eenmaal organisch goed gerankt wordt, resulteert dit in een lagere CPC met dezelfde resultaten. Je domein wordt dan als relevant beschouwd voor toekomstige zoekopdrachten. Zo kan SEO en SEA elkaar goed versterken. 

Kosten

Een ander duidelijk verschil zijn de kosten voor SEO en SEA.
Bij SEO betaal je geen kosten aan de zoekmachine, bij SEA juist wel. Bij SEA betaal je voor elke advertentie klik. Hoe meer bezoekers op je site komen, hoe hoger de kosten zijn. SEO betaal je hier niet voor. Stel dat je beide diensten uitbesteedt aan een specialist, ook dan zijn je kosten anders opgebouwd. Bij SEA betaal je voor de optimalisaties van de campagnes per maand en betaal je het Google Ads budget. Bij SEO alleen specialist die de campagnes uitvoert. 

Mogelijkheden en inzichten

Een laatste verschil is het verschil in mogelijkheden en inzichten. Voor SEA zitten er hogere kosten aan verbonden, maar hier krijg je dan ook een hoop meer mogelijkheden en inzichten voor terug.  Met SEA kun je er voor zorgen dat je direct bovenaan komt te staan. Ook zie je welke campagne wanneer en via welk zoekwoord een conversie heeft achtergelaten. Zo kun je via SEA goed optimaliseren en ervoor zorgen dat je alleen betaald voor de zoekwoorden die rendabel voor jou zijn. SEO krijg je een stuk minder mogelijkheden en inzichten. Omdat de wijzigingen pas maanden later zichtbaar zijn, is het lastig te zeggen waardoor het aantal conversies stijgt. Je kunt zien via welke zoekwoorden bezoekers op je site komen, maar niet via welke van deze woorden bezoekers geconverteerd hebben. 

SEO en SEA samen gebruiken

De twee diensten hebben dus beide hun voordelen. In de meeste gevallen vullen SEO en SEA elkaar perfect aan, vandaar dat het goed is om beide goed in te zetten en hiermee je marketing nog beter te maken. Uit onze ervaringen zien we dat een mix van SEO en SEA resulteert in nog meer conversies. 

SEO en SEA training

Wil je ook beter worden in SEA en SEO? Volg onze op maat gemaakte online marketing training. Hier leren wij je de fijne kneepjes van het vak en zorgen we er samen met je voor dat je goede advertentiecampagnes hebt klaar staan specifiek voor jouw bedrijf.

Lees meer over onze Online marketing training.  

 

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Bart Kruizenga |

Bart duikt in de gegevens van klanten om de meest relevante data te vinden. Hij zorgt ervoor dat jij alleen adverteert op relevante momenten en plaatsingen.
Lees meer van Bart Kruizenga