Wat is CTR?

CTR is een afkorting die veel wordt gebruikt in online advertentie platformen.

Betekenis CTR

CTR betekent ‘Click Through Rate’. Vertaald naar het Nederlands ‘doorklikpercentage’. CTR betekent dus het percentage gebruikers die na het zien van een advertentie of bericht ook hierop klikken. 

Voorbeeld

Stel dat je advertentie 100 keer is vertoond en 5 mensen hebben daadwerkelijk doorgeklikt. Het doorklikpercentage is dan 5%.

Hoe bereken je de CTR?

De CTR bereken je met de volgende formule:

Aantal klikken/ aantal vertoningen x 100% 

Als we het hierboven genoemde voorbeeld gebruiken, krijg je dit:

5 / 100 x 100% = 5%

Berekening CTR

Goede of foute CTR?

Wanneer je CTR goed of fout is is lastig te bepalen. Dit verschilt namelijk erg per product, dienst of branche. Wanneer er veel concurrentie is, is het lastiger een hogere CTR te behalen. Een hogere CTR bij de relevante zoektermen is altijd beter. Een stijging van maar 1%, kan al voor grote omzetstijging zorgen.

Ook weten hoe je je CTR kunt verbeteren? Lees het snel.

Online marketing training

Wil je beter weten wat je met termen als CTR kunt? Volg onze op maat gemaakte online marketing training. Hier leren wij je de fijne kneepjes van het vak en zorgen we er samen voor dat de online marketing voor je website goed staat.

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Bart Kruizenga |

Bart duikt in de gegevens van klanten om de meest relevante data te vinden. Hij zorgt ervoor dat jij alleen adverteert op relevante momenten en plaatsingen.
Lees meer van Bart Kruizenga