CPC is een afkorting die veel wordt gebruikt in online advertentie platformen.
CPC betekent ‘Cost per click’, of terwijl ‘Kosten per klik’. Dit is een afrekenmodel voor online adverteren en betekent dus de kosten per advertentieklik. Bij veel online advertising platformen zoals Google en Facebook wordt CPC gebruikt.
Bij Google Ads betaal je alleen wanneer een bezoeker op je advertentie klikt. Op basis daarvan worden de kosten berekend aan Google. De CPC kan erg verschillen per zoekwoord. Er is geen goede of foute CPC. De CPC hangt af van de mate van concurrentie, de kwaliteit van je advertentie, relevantie van het zoekwoord en de landingspagina. Zoekwoorden met weinig concurrentie en veel relevantie hebben een CPC van <€0,05. Andere zoekwoorden met veel concurrentie kunnen een CPC hebben van >€10.
Online marketing houdt van afkortingen. Om het nog lastiger te maken worden er ook nog verschillende benamingen voor hetzelfde begrip gebruikt.
Zo betekenen CPC en PPC exact hetzelfde, alleen staan de afkortingen ergens anders voor:
CPC = Cost per click
PPC = Pay per click
Wil jij meer weten van CPC en andere marketingtermen. In onze SEA training leggen we je alles uit op het gebied van online advertising en zorgen we ervoor dat je direct aan de slag kunt met goede campagnes. Hier leren wij je de fijne kneepjes van het vak en zorgen we er samen met je voor dat je goede advertentiecampagnes hebt klaar staan specifiek voor jouw bedrijf.
Lees meer over onze SEA training.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!