Een optimalisatiescore van 100 procent klinkt perfect voor een account, maar is dit wel het beste? Wat houdt de optimalisatiescore precies in en waarom is het belangrijk? In deze blog leggen we het je uit en geven we je tips.
De optimalisatie score van Google geeft aan hoe goed het account presteert in Google Ads, op basis van real time data. De score loopt van 0% tot 100% en bij 100% presteert het account optimaal volgens Google. Het is belangrijk om de optimalisatiescore in de gaten te houden omdat het de prestaties van de campagnes kan verbeteren. De optimalisatiescore is onlangs flink uitgebreid en het neemt steeds meer een belangrijkere rol aan in de optimalisaties.
De optimalisatiescore is te vinden onder het kopje “Aanbevelingen”. Je vindt hier direct het overzicht in mogelijkheden voor het verbeteren van je optimalisatiescore voor jouw Google Ads account. Dit overzicht verschilt per account.
De aanbevelingen zijn gebaseerd op de huidige situatie en machine-learning. Google wordt hier steeds beter in, maar toch zijn niet alle aanbevelingen voor elk account waardevol. Ik ga je met een aantal voorbeelden de aanbevelingen uitleggen.
Een van de acties die Google vaak weergeeft bij de optimalisatiescore is het verhogen van budgetten om je bereik te vergroten. Wanneer je ruimte hebt voor het uitbreiden van je budgetten wordt er precies weergegeven welke campagnes waardevol zijn voor het verhogen. Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk en interessant voor elk type account. Google kan ook adviseren om een bepaalde biedstrategie toe te passen voor meer conversies. Als een account het budget heeft om dit te proberen is het zeker de moeite waard. Uiteraard is het belangrijk om met een expert naar de mogelijkheden te kijken.
Daarnaast zijn er ook aanbevelingen voor extensies; of er voldoende sitelinks, highlight en website extensies zijn toegevoegd aan de campagnes. Google kan hier ook aanbevelen om een prijsextensie of oproepextensie toe te voegen. De advertentie wordt hierdoor groter en de bezoeker kan gelijk bellen of naar de specifieke landingspagina geleid worden. Het is mogelijk dat een account geen producten verkoopt of een bel optie heeft. Dan hoeft de aanbeveling niet toegepast te worden. In de aanbevelingen kan de optimalisatiescore ook aangeven of er een extensie aanwezig is, die van toepassing is op de specifieke campagnes. Uit ervaring hebben wij geleerd dat het aan te bevelen is om te testen met meerdere extensies zodat Google de beste kan uitleveren. Wanneer er ruimte is voor verbetering of extra extensies zal Google dit hier aangeven, dit is afhankelijk van de beschikbare ruimte in het advertentienetwerk. De optimale hoeveelheid van extensies zijn vier sitelinks en zes highlights.
Google doet ook aanbevelingen met betrekking tot het opzetten van responsieve advertenties, display campagnes of een dynamische zoekadvertentie. Google kan direct aanbevelingen doen voor koppen of beschrijvingen voor de responsieve advertentie. Dit is op basis van het algoritme en machine learning waardoor het vaak erg relevant is voor de advertentie. Als je de mogelijkheid hebt om de advertenties in de gaten te houden, is dit een nuttige aanbeveling. In de campagnes is het belangrijk om te kijken of de advertentie conversies oplevert en wat de gemaakte kosten hierbij zijn. Het beste is om dit wekelijks in de gaten te houden en bij te sturen waar nodig, wij kunnen je hierbij helpen!
Een ander onderdeel van de optimalisatiescore is het onderdeel zoekwoorden. Google geeft op basis van je huidige zoekwoorden en zoekvraag suggesties voor het toevoegen van zoekwoorden. Mocht je een minimaal budget hebben, kun je ervoor kiezen om de zoekwoorden exact toe te voegen in plaats van breed of modified (wanneer dit het advies van Google is). Zijn het zoekwoorden die voor jouw niet belangrijk zijn? Dan kun je ze onderbreken! Zijn het zoekwoorden waar je toch graag zichtbaar op wilt blijven? Laat ze dan vooral staan!
Het is belangrijk om met een kritisch oog te kijken naar de aanbevelingen of het ook daadwerkelijk positieve invloed heeft op het account. Mocht je een aanbeveling toe willen passen, dan blijft het cruciaal om de resultaten te testen en het in de gaten te houden. Als een aanbeveling niet in het account past, dan kan deze ook afgewezen worden. Hierbij kan feedback gegeven worden aan Google waarom de aanbeveling niet van toepassing is. Met deze feedback kan Google de optimalisatiescore nog meer verbeteren. Het blijft belangrijk om hiernaar te kijken met een expert, met ons bijvoorbeeld. Wij kunnen samen met jou kijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf in Google Ads.
Wil jij meer leren over de optimalisatiescore en wil je dat wij je daarbij helpen? Check dan onze Google Ads training. In deze training helpen wij je de online marketing naar een hoger niveau te tillen. We bieden ook een gratis Google Ads scan aan en maken een analyse op maat.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!