Om een gebeurtenis te kunnen meten in Google Tag Manager zijn er verschillende elementen nodig, namelijk tags, triggers en variabelen. Dit zijn de bouwstenen van de Google Tag Manager.
Wat is een Tag?
Een Tag is een stukje code die op de website geplaatst wordt. Allereerst kies je het type Tag. Dit kan bijvoorbeeld de Analytics Tag zijn of een script via een aangepaste HTML. In plaats van dat je deze codes los op de website plaatst, verwerk je deze in Google Tag Manager. Aan de Tag voeg je triggers en variabelen toe.
Wat is een Trigger?
Een Trigger activeert de Tag. Dit kan van alles zijn zoals een klik op een bepaalde link, een formulier verzenden of het laden van een pagina.
Wat is een variabele?
Met een variabele kun je aangeven welke informatie jij wilt dat er gemeten wordt. Er zijn standaard ingebouwde variabelen maar je kan deze ook zelf meegeven. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat de trigger alleen afgevuurd wordt wanneer er aan de ingestelde voorwaarden voldaan wordt.
Meer weten over over Google Tag Manager en het instellen? Lees meer in onze blog!
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!