Adverteren op marketplaces wordt een steeds belangrijker verkoopkanaal in Nederland. Daarbij heeft Amazon onlangs aangekondigd dat het later dit jaar ook mogelijk is producten te verkopen in Nederland. Voorheen was het alleen mogelijk om boeken en e-books op Amazon.nl te kopen, maar in 2020 wordt Amazon uitgebreid met 24 productcategorieën. Hoe werkt het adverteren binnen Amazon eigenlijk en wat zijn de voor- en nadelen? Wij leggen het uit in onderstaande blog.
Amazon is van origine een Amerikaans platform voor het verkopen van leesboeken. Ondertussen is het platform uitgegroeid tot een van de grootste retail-giganten. Amazon verovert enorm snel marktaandeel en verspreidt zich steeds verder over Europa. Door de naamsbekendheid en het groeipotentieel van het platform kan het vroegtijdig inspelen op deze trend enorme kansen bieden.
De gemiddelde consument begint haar zoektocht op Amazon met het invullen van een product in de zoekbalk, net als met Google. Hierna toont Amazon de beste resultaten voor de ingevulde zoekterm. Ook net als bij Google vind je organische zoekresultaten en betaalde advertenties. Producten waarmee geadverteerd wordt kun je herkennen aan de subtitel ‘Gesponsord’. Producten waarmee geadverteerd worden krijgen veelal een prominente plaats bij zoekresultaten binnen Amazon. Zie hieronder een voorbeeld.
Belangrijk om te weten: Je producten worden via Amazon verkocht en de bezoeker komt zo niet meer op je eigen website.
Je kunt er ook voor kiezen om via het Display-netwerk van Amazon te adverteren. Hierbij kun je net als in Google Ads kiezen voor remarketing of doelgroepen. Het voordeel van adverteren via het display-netwerk is dat je bezoekers naar je eigen website kunt trekken. Naast de gesponsorde producten in Amazon is dit een hele mooie wisselwerking.
Er zitten wel kosten aan het adverteren binnen Amazon. Zo betaal je een maandelijkse fee van €39,- om zichtbaar te zijn binnen deze marketplace. Ook betaal je een percentage van tussen de 10 – 15% van de bruto verkoopwaarde van het product. Mocht je daarnaast ook nog willen adverteren, komen de advertentiekosten hier nog overheen.
Wij hebben voor jullie de voor- en de nadelen op een rijtje gezet wat betreft het adverteren binnen Amazon.
+ Instant gebruik maken van het grote netwerk van Amazon.
+ Enorme groeikansen. In andere landen groeit Amazon enorm, we verwachten dat Amazon ook in Nederland een groot deel van de markt zal overnemen.
– Bezoekers komen niet meer naar je eigen website, zo bouw je minder naamsbekendheid op.
– Lagere winstmarges in verband met af te dragen fee.
Wij kunnen jullie helpen door alles van A tot Z op te zetten of door alleen te adverteren. Om zo vroeg mogelijk van start te gaan met Amazon en direct te profiteren van de start van Amazon.nl is het van belang dat je snel begint met de opzet van de feed.
Wanneer wij alles voor jullie opzetten zullen we met de webbouwer de feed maken, alle producten toevoegen aan de Amazon Shop om er vervolgens mee te adverteren. Wanneer we alleen adverteren, maken jullie je eigen shop in Amazon en helpen wij vervolgens met de advertenties voor deze producten.
Uiteraard helpen wij ook graag met de zichtbaarheid op overige marketplaces. Binnen deze blog staat voornamelijk Amazon centraal maar er zijn natuurlijk nog meer marketplaces waar kansen liggen. Mocht je meer informatie willen over andere marketplaces helpen wij graag.
Meer weten over hoe jij Amazon kan inzetten als advertising- en verkoopkanaal? Wij hebben de expertise in huis. Neem contact op.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!