Google Tag Manager: de 7 meest gebruikte functies

Meten is weten! En dat maakt Google Tag Manager een stuk makkelijker en meer beheersbaar. Lees in deze blog de 7 meest gebruikte functies van GTM.

1 – Website conversies meten

Met het gebruik van Google Tag Manager (GTM) kan je alle mogelijke conversiedoelen op de website meten en deze data naar Google Analytics sturen. Hieronder zijn een aantal mogelijkheden uitgewerkt waarvoor je GTM zou kunnen gebruiken. 

2 – Installeren van pixels/tags

Met GTM kun je tags van bijvoorbeeld Google Ads, Hotjar, Pinterest of Twitter op jouw website plaatsen zonder hulp van de webbouwer. Daarnaast kun je ook pixels van Facebook op de website plaatsen. Zo kun je alle relevante data direct naar Facebook sturen.

3 – Knoppen doormeten

Elke knop op de website kan gemeten worden. Op deze manier is het mogelijk om micro conversiedoelen in te stellen die uiteindelijk naar het macro conversiedoel leiden. Als jouw uiteindelijke doel het verkopen van een product is, kun je de hele klantreis in kaart brengen om inzicht te krijgen in het gedrag van de klant. Dit betekent dat je kunt zien wanneer iemand een product heeft bekeken, deze in zijn winkelmandje heeft gedaan en afgerekend heeft. Dit kun je in allemaal afzonderlijke stappen meten, zodat er precies duidelijk wordt wanneer mensen afhaken en welke klanten het meest waardevol zijn. Ook het klikken op een mailadres of telefoonnummer kan gemeten worden door middel van Google Tag Manager.

4 – Cross domain tracking

Indien je verschillende websites hebt die aan elkaar gelinkt zijn, kan het handig zijn om gebruik te maken van cross domain tracking. Standaard wordt bij een gebruiker die doorklikt naar een andere website, een nieuwe sessie aangemaakt. Dit betekent dat er geen koppeling wordt gelegd tussen de twee websites. De persoon die van de ene naar de andere website doorklikt wordt dan ook als nieuwe gebruiker gezien. Als je wilt dat de handelingen op beide websites aan dezelfde sessie gekoppeld worden, is het nodig om cross domain tracking in te stellen, ook dit kunnen we doen met Google Tag Manager.

5 – E-commerce

Als je gebruik maakt van e-commerce, is het mogelijk om meer te meten dan alleen een bestelling. Gegevens zoals de productnaam, de waarde van het product en de klantreis met bijbehorende waarden kunnen via GTM doorgestuurd worden naar Analytics.

6 – Video

Interactie met een video op de website kan gemeten worden. We kunnen meten hoeveel mensen op play hebben geklikt, of mensen de video hebben gepauzeerd en hoe lang er naar de video is gekeken. Als er video’s op de website geplaatst zijn, kan er gemeten worden of hiernaar keken wordt en wat de toegevoegde waarde is. 

7 – Scroll diepte

Het meten van de scroll diepte kan handig zijn op bijvoorbeeld blog pagina’s. Op deze manier kun je een goede indicatie krijgen tot hoe ver de blog gelezen wordt. Zo kun je bijvoorbeeld inzien hoeveel mensen 25, 50, 75 of 100% naar beneden zijn gescrold. Deze percentages zijn aanpasbaar en op elke pagina mogelijk.

Contact opnemen

Hulp nodig met Google Tag Manager? Neem contact met ons op!


Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Bouke Majoor |

Met het geloof dat online advertising een specialisme is, is Bouke in oktober 2014 Conversies.nl gestart. Hij wil zo goed zijn dat elk bedrijf dat online marketing serieus neemt, niet meer om Conversies.nl heen kan.
Lees meer van Bouke Majoor