Inmiddels weten wij dat SEO veel meer inhoudt dan het alleen maar toevoegen van zoekwoorden aan een pagina. Afgelopen jaar heeft Google een Core update uitgerold over de gebruikservaringen van een website en zelfs schrijfstijlen gaat Google herkennen. Daarnaast zijn de SEO taken nu flink aan het uitbreiden met de zogenoemde SERP features (ook wel rich snippets genoemd). Maar welke SERP features zijn er allemaal en hoe kun je er voor zorgen dat je tussen deze resultaten komt te staan? Wij hebben de belangrijkste snippets voor je op een rijtje gezet.
SERP (Search Engine Results Page) features zijn organische resultaten die Google crawled van je website, deze worden ook wel rich snippets genoemd. Je kunt het zien als uitgelichte zoekresultaten. Het grootste verschil met ‘normale’ organische resultaten is dat bij de SERP features teksten uitgebreid getoond worden, recepten beter weergegeven worden, of dat je gemakkelijker routebeschrijvingen kunt aanvragen. SERP features zorgen eigenlijk voor het vereenvoudigen van het beantwoorden van je zoekvraag. Je kunt antwoorden vinden op je vragen zonder naar de desbetreffende website te gaan.
Voor SEO marketeers ligt hier een uitdaging. Wanneer mensen zoeken en direct het antwoord op de vraag vinden, klikken ze minder snel door naar jouw website en heb je dus minder verkeer op je website. Dit kan ervoor zorgen dat je organische zichtbaarheid lijkt te dalen in Analytics. Analytics is op dit moment niet zo goed ingericht dat de SERP features daarin getoond worden (dit kan wel via speciale SEO tools bijv. SE Ranking). De websitebezoekers die wel op je website komen zijn waarschijnlijk wel conversiegerichter, en dus is de verhouding interessanter.
Hieronder hebben wij speciaal voor jou de belangrijkste SERP features op een rijtje gezet mét bijbehorende voorbeelden. Er zijn nog veel meer features, maar wij zien op dit moment deze het vaakst terugkomen bij klanten.
Heb je een Youtube kanaal? Tijd om die eens te updaten en je video’s op de ‘SEO manier’ in te richten. De video snippet is tegenwoordig geregeld aanwezig bij zoekopdrachten. Je ziet naast de video (thumbnail) ook de Youtube titel en een directe link naar de video. Zo is Youtube niet meer alleen een kanaal op zich, maar verrijkt het tevens je Google advertenties.
De people also ask boxen zijn ontzettend in opkomst. Tegenwoordig zie je bijna bij elk zoekwoord met redelijk volume een zogenoemde box tevoorschijn komen. De people also ask box bevat gerelateerde vragen aan je zoekopdracht. Je kunt de vragen uitklappen en daar vind je het antwoord op de vraag mét een linkje naar de website. Super interessant dus om hier tussen te staan. Hoe je hier tussen komt te staan? Dat kun je doen door een uitgebreide FAQ op je website te hebben of blog pagina’s waar de vraag in H2/H3 staat.
De knowledge graph is een snippet waarbij je direct informatie in kunt zien over bijvoorbeeld een bedrijf of een persoon. Vaak is deze informatie zichtbaar vanuit een Wikipedia of gerelateerde informatie pagina. Je ziet de knowledge graph alleen via desktop en ze worden getoond aan de rechterkant, naast de traditionele zoekresultaten.
De knowledge card heeft wel wat weg van de knowledge graph. Het grootste verschil is dat de knowledge card getoond wordt tussen de zoekresultaten en gebaseerd is op data. Je ziet hier bijvoorbeeld gegevens staan zoals het weer, inwonersaantallen van steden en/of landen of overige bevolkingsaantallen. Je kunt dit zowel zien als tekst, maar ook visueel.
De afbeelding snippet is niets meer of minder dan een rij met afbeeldingen die gerelateerd zijn aan de zoekresultaten. Je kunt hier met je afbeeldingen komen te staan als je ervoor zorgt dat je afbeeldingen op indexatie staan, maar ook je ALT-teksten en titel van je afbeelding SEO ingevuld zijn. Hierdoor wordt de afbeelding getriggerd bij het zoekresultaat.
Je kent hoogstwaarschijnlijk de sitelinks wel die je toegevoegd hebt aan je Google Ads campagnes. Dit is nu ook mogelijk bij je organische resultaten. Je hebt alleen geen invloed op welke sitelinks getoond worden bij de advertenties. Organische sitelinks worden vaak toegevoegd wanneer er gezocht wordt op de bedrijfsnaam. Op basis van de site search crawled Google de belangrijke pagina’s en voegt ze toe als sitelink. Er worden maximaal 10 sitelinks toegevoegd. Dit is aanzienlijk meer dan bij je Ads advertenties.
Wij weten als marketeers dat reviews al een tijd een belangrijke rol spelen in je marketingstrategie. Nu is het zo dat bij je organische advertentie ook een review als een soort ‘extensie’ toegevoegd kan worden aan de advertentie. Je ziet naast het aantal sterren die gegeven zijn op het product ook hoeveel reviews er zijn geweest. Interessant dus om dit goed op orde te hebben!
De locatie snippet houdt in dat er een locatie actie aan verbonden is. Bijvoorbeeld een makelaarskantoor met een fysieke locatie waar je naar op zoekt bent. De locatie snippet wordt getriggerd wanneer er een Google Mijn Bedrijf account aanwezig is. Ook je Google Mijn Bedrijf account kun je inrichten met je belangrijkste zoekwoorden zodat je getoond wordt wanneer er zoekintenties zijn. Vergeet dus Google Mijn Bedrijf niet in je marketingplannen.
De featured snippet wordt ook wel de positie 0 genoemd. Deze snippets geeft direct antwoord op je vraag. Benieuwd hoe lang broccoli moet koken? Grote kans dat er direct een positie 0 tevoorschijn komt en je niet meer verder hoeft te zoeken. Toch meer weten over het onderwerp? De landingspagina wordt duidelijk in beeld gebracht zodat je gemakkelijk door kunt klikken.
Op zoek naar een lekker recept voor je avondeten? Dan kan het maar zo zijn dat je de recepten snippet tegenkomt. Deze snippet is nog niet zo lang geleden uitgerold door Google, maar kan ontzettend waardevol zijn. Wil je hier terecht komen met je recepten? Zorg dan voor goede afbeeldingen op je website (inclusief ALT-tekst en titels) en zorg voor duidelijke titels en tussenkoppen zodat Google snel doorheeft dat het om bepaalde recepten met specifieke ingrediënten gaat.
Ben jij benieuwd hoe wij jou kunnen helpen aan SERP features of heb je andere vragen over online marketing? Wij helpen graag! Neem contact met ons op en één van onze collega’s denkt graag met je mee.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!