Google Search Console is een gratis tool die aangeboden wordt door Google. Met Google Search Console kun je de organische resultaten van je website bijhouden en monitoren. Je kunt via Search Console zien hoe vaak je advertenties (in combinatie met de zoekwoorden) vertoond zijn, maar ook hoe vaak er op bepaalde zoekwoorden is geklikt. Daarnaast heeft Google recent een aantal interessante uitbreidingen toegevoegd aan de tool. Benieuwd naar alle mogelijkheden binnen Search Console? Wij vertellen je er alles over!
Naast het in de gaten houden van de zoekwoorden, klikken, vertoningen, CTR etc. heeft Google een aantal uitbreidingen toegevoegd. Gebruikerservaringen zullen in de aankomende tijd een stuk belangrijker worden. Zo is het mogelijk om jouw pagina’s te checken op juiste indexatie, kun je problemen signaleren met de website snelheid, kun je bekijken hoe je website er voor mobiele indexatie voor staat én heb je inzichten of je website wel goed beveiligd is. Ik hoor je denken, waarom is het belangrijk dat ik dit ga checken? Dit komt omdat Google regelmatig Core updates uitrolt waarbij de gebruikerservaring (en daarmee de website snelheid) belangrijke speerpunten zijn. Wanneer je hier niet scherp op bent met je website, kan dit grote gevolgen gaan hebben voor je zichtbaarheid.
Het onderdeel prestaties is waar Google Search Console bekend om staat. Toch zijn hier ook handige tools en tricks die je misschien nog niet wist te vinden. Je kunt via prestaties bekijken hoeveel mensen jouw website hebben bezocht en via welke zoekopdracht ze op jouw website gekomen zijn. Daarnaast zie je de gemiddelde positie en de CTR van de specifieke zoekwoorden. Onder het kopjes prestaties kun je bovendien de effecten van de specifieke landingspagina’s bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld ontdekken dat een artikel, dat je al meerdere jaren geleden geschreven hebt, nog steeds veel gelezen wordt. Staat daar nog oude informatie in? Dan doe je er goed aan om het artikel eens te updaten.
Tip: Zie je hier opvallende zaken, als in producten die voor jou de focus hebben, maar die op een lage positie staan? Schrijf bijvoorbeeld hier eens een blog over of vraag onze SEO expert Hester voor meer tips.
Via de URL-inspectietool van Google Search Console kun je erachter komen of specifieke landingspagina’s juist worden geïndexeerd door Google. Je kunt inzicht krijgen of er AMP-fouten (accelerated mobile pages) op de website staan, maar ook of er indexering problemen zijn en of de gegevens van de landingspagina juist zijn. Is je pagina niet juist geïndexeerd? Google Search Console geeft direct aan waar het aan ligt (bijv geen HTTPS website of fouten in het script).
Wat tevens een handige tool is binnen de URL-inspectie is de zogenaamde ‘live URL inspectie’. Hiermee kun je direct inzicht krijgen of je website en/of specifieke landingspagina’s op dat moment juist geïndexeerd wordt.
Tip: Heb je net een nieuwe landingspagina geschreven en ben je benieuwd of je indexatie juist is? Voeg hem dan handmatig toe bij ‘indexering voor URL aanvragen’.
Onder het kopje ‘indexeren’ krijg je informatie over de indexering van je pagina’s en video’s. Dit laatste, rapport Video-indexering, is een nieuwe functionaliteit binnen Google Search Console. Het rapport Video-indexering geeft onder andere het aantal geïndexeerde pagina’s op je website aan waar Google één of meerdere video’s waargenomen heeft, maar geen video’s kan indexeren.
Er zijn verschillende redenen waarom jouw video niet geïndexeerd kan worden. De volgende problemen komen wij het meest tegen.
Tip: Google Search Console geeft je ook tips hoe de problemen te verhelpen zijn. Heb je aanpassingen gedaan? Dan kun je handmatig de oplossing valideren en krijg je een bericht wanneer het is opgelost, of wanneer zich nog fouten voordoen.
Dit is één van de ontwikkelingen die steeds vernieuwd wordt binnen Search Console. Via pagina functionaliteiten krijg je inzichten in alle pagina’s op je website. De pagina’s worden gegroepeerd op basis van indexatie. Wanneer er fouten zijn met bijvoorbeeld het inladen van scripts, afbeeldingen of laadtijd zal deze functie de landingspagina’s bundelen en per groepering een status meegeven. Zie hieronder een voorbeeld.
Tip: Gebruik deze functie maandelijks om te kijken of er verbeteringen mogelijk zijn op je website. Voornamelijk als je een website hebt waarbij er geregeld nieuwe landingspagina’s bij/af gaan.
Met de site vitaliteitscheck van Search Console zie je direct in een overzicht hoe je landingspagina’s er voor zowel mobiel als desktop erbij staan. Je ziet overzichtelijk hoeveel pagina’s geen problemen bevatten, verbetering nodig hebben of juist echt fouten bevatten. Dit kan voor zowel mobiel als desktop nog wel eens verschillend zijn. Mocht er verbetering nodig zijn op bepaalde pagina’s, kun je het rapport openen. Je ziet binnen het rapport een gebundeld overzicht van de pagina’s en de problemen die zich voordoen. Mocht je precies willen weten om welke pagina’s het gaat, kun je op het type probleem klikken. Zo zie je op diverse lagen van je website overzichtelijk wat er aan de hand is.
Tip: Je kunt een export maken van alle pagina’s die fouten bevatten. Dit kan bijvoorbeeld naar Google Spreadsheets. Zo heb je overzichtelijk wat er aangepast kan worden.
Het is tegenwoordig ontzettend belangrijk om je mobiele website op orde te hebben. Vaak heeft dit niet de prioriteit van een webbouwer, maar wij zien dat er veel via mobiel gezocht en geconverteerd wordt. Via de site vitaliteit zie je een overzicht voor zowel mobiel als desktop. Mocht je meer informatie willen over de mobiele gebruikerservaring van je website, dan kun je inzoomen bij het kopje ‘gebruikersgemak op mobiel’. Je kunt onder dit kopje fouten tegenkomen zoals ‘klikbare elementen te dicht bij elkaar’ of ‘content is breder dan scherm’. Dit zijn veel gemaakte fouten bij nieuwe websites. Er wordt dan voornamelijk gekeken naar hoe de website er op desktop uitziet en minder op mobiel (terwijl dit wel een steeds belangrijker onderdeel van een website wordt).
Tip: Zie jij bijvoorbeeld via Analytics dat er weinig conversies vanuit mobiel komen? Dit kan eraan liggen dat je website niet gebruiksvriendelijk is.
Kom je er zelf niet uit en wil je meer weten over hoe wij jou kunnen helpen met Google Search Console om zo jouw organische positie te verbeteren? Neem dan gerust contact met ons op.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!