Google Analytics heeft een nieuwe grote update gekregen namelijk, Google Analytics 4 (GA4). Google Analytics 4 is een event-driven datamodel en maakt het gemakkelijker cross-platform te meten en herkent belangrijke gebeurtenissen door middel van Machine Learning. De huidige versie van Google Analytics is Universal Analytics (UA).
Het grootste verschil tussen de huidige analytics en GA4 zit in de manier waarop Analytics de website meet. GA4 werkt met het event-driven data model. Universal Analytics meet altijd via sessies, gekoppeld aan gebruikers data. Zo worden gebeurtenissen als paginaweergaven, downloads en aankopen gekoppeld aan gebruikersinformatie zoals leeftijd, geslacht, bron/medium en locatie. Deze manier werkt voor veel websites nog prima.
Maar met steeds meer opkomende apps en onepage-sites is het bijhouden van sessies en paginaweergaven niet meer de beste manier om bezoekerservaringen te beoordelen. Daarom worden bij GA4 de sessies en paginaweergaven los van elkaar gekoppeld. In plaats daarvan meet Google een serie van events, waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft. Zo wordt automatisch de scroll-diepte, videoweergaven, downloads en meer factoren gemeten. Hierbij komt de nadruk meer te liggen op waardevolle bezoeken en interacties.
Gebeurtenissen zijn binnen GA4 een stuk belangrijker. Door de machine learning van GA4 worden gebeurtenissen automatisch herkent. Op basis van het gebruik van de website van gebruikers en de achterliggende parameter informatie ziet Google welke gebeurtenissen waardevol zijn. Google herkent wanneer een formulier een aantal keer ingevuld is, dat dit een belangrijk event is. Al dit soort potentiële conversies worden verzameld en je kunt zelf eenvoudig een gebeurtenis inschakelen om als conversie door te meten.
Google Analytics meet de gebruikersdata op een andere manier dan voorheen. Vandaar dat bij het opzetten van een GA4 property de data vanaf het begin af aan opgebouwd moet worden. Je kunt dus niet de data die je over de afgelopen jaren hebt verzameld meenemen naar GA4. Vandaar dat het belangrijk is om zo snel mogelijk GA4 op te zetten, zodat je in ieder geval data meet.
Per 1 juli 2023 zal Universal Analytics helemaal vervangen worden voor GA4.
Lees hier een stappenplan hoe je GA4 opzet.
Meer weten over hoe wij jou kunnen helpen met het opzetten van een Google Analytics 4 property en het instellen van de juiste gebeurtenissen? Neem contact met ons op en daag ons uit.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!