Google Smart Display campagnes

Conversies.nl is weer op bezoek gegaan bij Google in Amsterdam. Dit keer stond de bijeenkomst in het teken van een nieuwe soort campagne: Smart Display Campagnes. Nu nog in bèta bij de grotere accounts, maar binnenkort verder uitgerold. Lees verder…

Wist je dat alleen in Nederland al 650 miljoen zoekopdrachten en 20,2 miljard Display vertoningen in de week zijn?

De display campagnes zoals we die nu kennen bestaan uit: zelf ingestelde targeting, advertenties in vaste formaten en in eerste instantie handmatig biedstrategieën. Daar komt nu verandering in: Smart Display Campagne combineert drie technologieën waardoor je minder hoeft te gissen naar de beste oplossingen.

– Automatisch bieden. Op basis van doel-CPA worden Smart Display Campagnes geoptimaliseerd om de biedingen in elke advertentieveiling in te stellen.

– Geautomatiseerde targeting.  Targeting wordt geoptimaliseerd terwijl de campagne loopt. De advertenties worden daardoor weergegeven waar ze de beste resultaten opleveren.

– Geoptimaliseerde advertenties. Advertenties worden automatisch opgesteld op basis van achtergrondinformatie, zoals kopteksten, beschrijvingen, logo’s en afbeeldingen. Ze zijn zo ingesteld dat ze passen in alle advertentieformaten in het Display Netwerk.

Zelfs individuele bezoekers worden meegenomen in de Smart Display Campagne, waarbij de privacy natuurlijk goed wordt bewaakt. Dit zijn dan vooral bezoekers die langer op de website doorgebracht hebben en/of specifiek op zoek zijn naar een product. Er wordt ook  gekeken naar andere eigenschappen van potentiële klanten. Denk hierbij aan: apparaat, webbrowser of aankoopgedrag.
Smart Display inzetten om je Shopping een boost te geven? Maak dan gebruik van functie ‘Business data’. Je kan hierbij je productfeed inladen, om zo tot nog relevantere advertenties te komen.

Nieuwe display advertenties: building blocks

Wat ook nieuw is bij de Smart Display Campagne is het beeldmateriaal. Voorzie de campagne van ‘bouwstenen’ en Google genereert via machine learning zelf de afbeeldingen die het beste bij de campagnes passen.
Ook heb je vervolgens de mogelijkheid om te A/B testen met bijvoorbeeld de headliner of description. De statistieken kun je afzonderlijk inzien waardoor je weet wat het beste werkt.

Campagne-optimalisatie

Doordat de Smart Display Campagne vooral geautomatiseerd is en gebruik maakt van het het algoritme van Google, is het handmatig optimaliseren beperkter dan met normale campagnes. Toch zijn er vier belangrijke punten waar je op kunt letten met het optimaliseren van de campagne.

Monitoren en bijsturen van een Smart Display Campagne

– Dagbudget (bijsturen). Je hebt altijd de mogelijkheid om het budget aan te passen als adverteerder. Dit kun je zelf op elk moment aanpassen.

– Demografie (monitoren). Je kunt op basis van demografie in de gaten houden welke doelgroepen (leeftijd, geslacht, interesses enz.) de beste prestaties opleveren.

– Doel CPA (bijsturen). Het enige wat je in kan vullen bij een Smart Display Campagne is een doel CPA. Deze is altijd bij te sturen.

– Plaatsingen van advertenties (bijsturen). Je kunt level placement toevoegen. Dit betekent dat je niet vertoond wordt op sites waar je echt niet op gevonden wil worden, een soort van uitsluitingpagina’s.

Tips vanuit Google

Er zijn een aantal tips vanuit Google waar op gelet moet worden met het instellen van de campagnes. Dit zijn de meest gemaakte fouten:

– Niet kunnen afblijven van je campagne. Deze moet leren en mist vaak de eerste CPA. Vaak gaan mensen de CPA meteen aanpassen en dan moet de machine alles weer opnieuw leren. Rustig afwachten dus!

– De CPA te laag instellen. Dan klapt het systeem in elkaar en heeft het automatiseren weinig zin. Vergelijk je campagne met concurrenten.

– Wat te doen als je na een paar dagen nog geen conversies hebt gehad? De interesse is er vaak wel, maar de laatste klik is er nog niet geweest, wees dus geduldig. De campagne stopt vanzelf als het niet haalbaar is; dat gaat dus ook automatisch.

Meer weten over Display advertising?

Meer weten als het gaat om Smart Display, of Display in het algemeen? Conversies.nl is expert in online advertising! Neem gerust contact met ons op.

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Margreet Bakema |

Margreet helpt jou je online vindbaarheid te verhogen met hoge posities in Google en het bereiken van een relevant publiek via social media. Ze helpt jou je doelen te bereiken!
Lees meer van Margreet Bakema