Om de privacy van de consument te beschermen heeft Google een tijdje geleden aangekondigd third party cookies te gaan verwijderen. Dit betekent dat er minder conversie-data beschikbaar zal zijn voor Google om gebruikers te volgen en te retargeten.
Om conversiedata toch inzichtelijk te kunnen maken heeft Google iets nieuws bedacht, namelijk Enhanced Conversions. Wat zijn het en met welke manieren kun je deze instellen? Lees het in onderstaande blog.
Eerst nog even, wat zijn third party cookies? third party cookies zijn cookies van derde partijen zoals Facebook of Google, die je toevoegt op je eigen website. Deze cookies zorgen ervoor dat deze partijen het bezoekersgedrag kunnen opslaan en hiermee klantprofielen kunnen opbouwen. Deze informatie kan bijvoorbeeld handig zijn bij een retargeting-campagne. Om de privacy van bezoekers te waarborgen streven overheidsinstanties en techbedrijven zoals Google naar een cookie-loze wereld. Bij het wegvallen van deze informatie is het lastiger om specifiek te targeten. Met de invoering van Enhanced Conversions wordt Google minder afhankelijk van derde partijen waar conversie-data van wordt gebruikt.
Om conversie-data toch inzichtelijk te maken heeft Google Enhanced Conversions bedacht, ook wel “Verbeterde Conversies” genoemd. Het is een aanvulling op bestaande conversie-tags die meer gedetailleerde en nauwkeurige tracking van conversie-evenementen mogelijk maakt.
Wanneer een bezoeker van een website een conversie-actie voltooit, verzamelt de website klantgegevens, zoals bijvoorbeeld het e-mailadres of het telefoonnummer van de bezoeker. Bij Enhanced Conversions worden deze klantgegevens versleuteld naar Google gestuurd. Hierdoor wordt de privacy van de gebruiker gewaarborgd. De versleutelde gegevens worden vergeleken met ingelogde Google-accounts om conversies aan advertentie gebeurtenissen toe te schrijven. Hierdoor beschik je over meer conversie-data, dit kan handig zijn voor automatische biedstrategieën.
De instellingen zijn enkel van belang voor conversies waarbij persoonlijke gegevens betrokken zijn. Denk hierbij aan een e-mailadres of een telefoonnummer.
Er zijn drie manieren om Enhanced Conversions in te stellen:
Meer weten over hoe wij jou kunnen helpen met het instellen van Enhanced Conversions waardoor je beter klaar staat voor de cookie-loze toekomst? Neem contact met ons op en daag ons uit.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!