E-mailmarketing voor webshops: de basisprincipes

Wat is e-mailmarketing precies en hoe kan dit bijdragen aan meer bereik en conversies voor jouw webshop? Wij leggen het uit in onderstaande blog. Let op: deze blog is speciaal gericht op bedrijven met een webshop. Geen webshop? Geen probleem, dan zijn er genoeg andere mogelijkheden. Lees dan bijvoorbeeld onze blog over Activecampaign.

E-mailmarketing voor webshops

E-mailmarketing is een vorm van Direct Marketing waarbij (potentiële) klanten door middel van een e-mail direct worden benaderd. Waarom zou je het moeten inzetten? Om bijvoorbeeld potentiële klanten werven, bezoekers overtuigen om toch de producten in het winkelwagentje af te rekenen of juist bestaande klanten informeren (denk hierbij aan de nieuwe collectie of een sale).

Dynamisch en persoonlijk

Elke klant of lead uit je webwinkel is uniek, dus waarom communiceer je op dezelfde manier naar iedereen? Een klant vindt het het fijnst als hij of zij zo persoonlijk mogelijk wordt benaderd. Mailcampagnes zijn soms lastig te personaliseren, maar met verschillende tweaks is dit best mogelijk. 

De kernboodschap zou voor elke ontvanger hetzelfde kunnen zijn, maar daarna wil je dat elke e-mail persoonlijk wordt gemaakt dankzij dynamische elementen. Mails worden zo automatisch aangepast aan de kenmerken van de ontvanger. Veel e-mailmarketing tools bieden vervolgens automatisering aan, zodat je je e-mailcampagnes kunt plannen zonder er nog veel tijd in te hoeven steken. Mocht de campagne draaien, is het een kwestie van de cijfers in de gaten houden en kijken wat werkt!

Mogelijke voordelen van e-mailmarketing

Het feit dat e-mailmarketing een vorm van Direct Marketing is, maakt dat het andere resultaten op kan leveren dan bijvoorbeeld Google Ads. Helemaal als de mail in kwestie en de titel van de mail persoonlijk zijn gemaakt voor de ontvanger, is de kans dat de mail geopend wordt groter. Dit betekent meer kansen voor engagement, leads en conversies!

Enter: Reloadify

Een van de beste tools voor het optimaliseren en personaliseren van je e-mailcampagnes is Reloadify. Reloadify werkt met dynamische blokken, zodat je de boodschap voor elke klant hetzelfde kunt houden, terwijl je andere blokken personaliseert voor specifieke groepen klanten. Zo is het zelfs mogelijk om elke klant een unieke mail te sturen!

Voorbeeld: Iedereen bekijken die in de afgelopen 6 maanden meer dan €1000 heeft uitgegeven? Makkie! Deze groep delen met Facebook audiences? Geen probleem! Linkshandige opticiens in Groningen targetten? Lichtelijk extreem, maar ook mogelijk.

Mogelijkheden van Reloadify

  • Specifiek ontwikkeld voor de unieke wensen van webwinkels
  • Doelgroepsegmentatie op basis van 35+ kenmerken
  • Integratie met Facebook audiences
  • Veel persoonlijkere en dynamische e-mails
  • Alle real-time data in te zien, zelfs de winkelwagen
  • De data is niet op basis van cookies waardoor je klanten niet mis kunt lopen
Het dashboard van Reloadify.

Integratie en synchronisatie

Wij kunnen de integratie en synchronisatie van Reloadify met je webwinkel software binnen 1 minuut voltooien. Hierna kun je direct real-time data in zien. Vervolgens gaan we aan de slag en gaan we op basis van de marketingstrategie per doelgroep de e-mails personaliseren. Zo creëren we betekenisvolle contactmomenten met elke soort klant.

Als het gaat om e-mailmarketing voor webshops zijn wij partner van Reloadify. Samen maken wij persoonlijke e-mails waar je klanten daadwerkelijk blij van worden. Met deze tool kunnen wij namelijk onderscheid maken als het gaat om koopgedrag, surfgedrag, klantkenmerken en interactie met de e-mails die je verstuurt.

Contact

Heb je nog vragen voor ons of ben je geïnteresseerd om met je webshop e-mailmarketing naar een hoger level te tillen? Wacht dan niet en neem contact met ons op! Wij helpen je graag verder. Benieuwd welke mogelijkheden er nog meer zijn? Wij schreven ook een geavanceerde blog over e-mailmarketing voor webshops. 

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Bouke Majoor |

Met het geloof dat online advertising een specialisme is, is Bouke in oktober 2014 Conversies.nl gestart. Hij wil zo goed zijn dat elk bedrijf dat online marketing serieus neemt, niet meer om Conversies.nl heen kan.
Lees meer van Bouke Majoor