Wij krijgen geregeld de vraag van klanten en partners waar wij mee samenwerken wat de formaten zijn voor het display en/of Youtube adverteren in Google Ads. Nu zijn er verschillende manieren om je campagnes in te richten. Daarnaast weten wij op basis van de ontwikkelingen vanuit Google dat afbeeldingen en video’s een steeds grotere rol gaan spelen binnen Google. Wij hebben hieronder een overzicht gemaakt van alle mogelijke plaatsingen, afbeeldingen en video’s met de bijbehorende afmetingen.
Binnen het displaynetwerk van Google zijn er diverse mogelijkheden om te adverteren. Waar er voorheen voornamelijk gebruik werd gemaakt van HTML banners, heeft dit nu plaats gemaakt voor responsieve display advertenties. Je geeft bij responsieve display banners naast afbeeldingen zelf koppen en beschrijvingen toe waardoor Google en het algoritme kan testen met diverse combinaties.
Logo
Let op: de bestanden mogen niet groter zijn dan 5120 KB. Probeer daarnaast veel tekst op de afbeeldingen te vermijden. Er wordt door Google aangegeven dat de afbeelding minder dan 20% tekst mag bevatten.
Tip: lever meerdere variaties aan (2 tot 5). Op die manier kunnen wij testen met meerdere afbeeldingen, koppen en beschrijvingen om uiteindelijk door te gaan met de beste presterende.
Mocht je niet willen adverteren binnen het display netwerk van Google met responsieve display advertenties, dan zijn onderstaande formaten de meest voorkomende voor de standaard display advertenties. Dit komt bijna niet meer voor, maar het kan zijn voordelen hebben als je media inkoopt.
Met deze formaten kunnen 90% van de beschikbare bannerformaten worden gevuld, omdat deze formaten makkelijk te resizen zijn.
Let op: de banners mogen afzonderlijk van elkaar niet groter zijn dan 150 KB en moeten aangeleverd worden in GIF*, JPG, PNG, HTML5** of AMP
De Discovery Ads is recent in het leven geroepen door Google. Met de discovery ads ben je zichtbaar in onder andere het netwerk van de Google Discover Feed, maar ook op de homepage van Youtube en binnen Gmail.
Let op: De bestandsgrootte van alle afbeeldingen mag niet boven de 5 MB uitkomen.
De beeld extensie is de nieuwste ontwikkeling van Google. Met de beeld extensie kun je afbeeldingen toevoegen aan je zoek advertenties. Door dit te doen maak je de zoekadvertenties aantrekkelijker en kan je prestaties verbeteren. Bij de beeld extensie is het belangrijk dat je meerdere afbeeldingen toevoegt zodat Google en het algoritme kan testen welke het beste past bij de advertenties en de branche.
Let op: lever de afbeeldingen aan in Png, jpg of statische gif
YouTube is onderdeel van Google. Wij kunnen daarom vanuit Google Ads gemakkelijk YouTube campagnes opzetten. Er zijn verschillende mogelijkheden om zichtbaar te zijn op YouTube. Ook deze manier van adverteren is een vorm van push marketing en goed voor je online zichtbaarheid en je branding. Er zijn verschillende manieren om te adverteren op YouTube welke wij uitgebreid getest hebben. Hieronder vind je de mogelijkheden en de formaten.
De display-advertenties aan de rechterkant van de video’s kunnen we instellen in het displaynetwerk. We hebben dan de URL’s nodig van de video’s en kanalen waar je zichtbaar op wilt zijn.
Ook kunnen we de overlay advertentie instellen. Dit is een balk onderin de video en daarbij komt een ondersteunende banner rechts naast de video. Helaas is het niet voor iedereen beschikbaar. Wij ontdekken graag of dit mogelijk is voor jouw account! Neem contact met ons op.
Vereisten: formaat 468 x 60 of 728 x 90 pixels.
Er zijn binnen het video adverteren 2 opties die ingezet kunnen worden. Voor beide video’s gelden onderstaande formaten.
De standaard beeldverhouding voor de video’s is 16:9 met onderstaande formaten:
Voor een youtube video kun je adverteren met een korte video die bezoekers niet kunnen wegklikken. Dit zijn Bumper Ads.
Vereisten: deze video mag maar maximaal 6 seconde lang zijn.
Een langere video mag wel geskipt worden. Wanneer de video langer dan 30 seconden is, betaal je pas wanneer de gebruiker de video langer dan 30 seconden heeft bekeken. Wel adviseer ik hierbij de video zeker op het begin zo interessant mogelijk te maken, zodat gebruikers de video ook lang bekijken.
Vereisten: maak deze video maximaal 30 seconden.
Performance Max is een relatief nieuw campagnetype wat de andere advertentiekanalen van Google combineert. Je kunt bij dit campagnetype liggende, vierkante en staande afbeeldingen gebruiken. Daarbij kun je een liggende en vierkante variant van je logo toevoegen. Hieronder de specificaties van Performance Max.
Logo
De bestandsindelingen voor de Performance Max moet .jpg of .png zijn en het bestand mag niet groter zijn dan 5120 KB. De minimale resolutie is daarbij altijd 300 pixels, aanbevolen is 1200 x 1200 pixels. Verder is het belangrijk dat je de content in de middelste 80% van de afbeelding plaatst.
Meer weten over hoe wij jou kunnen helpen met het Google Ads? Neem contact met ons op en daag ons uit.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!