AdWords? Mobile first!

 

De verovering van mobile

Het is een trend waar al jaren over wordt gesproken: mobile. Steeds meer mensen gaan online zoeken. Google meldde het halverwege 2015 al aan: er worden wereldwijd meer zoekopdrachten gedaan met mobiele apparaten dan met desktops. Eind 2016 werd het al aangekondigd door Gary Illyes, webmaster trends analyst bij Google: 2017 wordt het jaar van de mobile-first index. Hierbij wordt de positie van jouw site geïndexeerd aan de hand van de mobiele site in plaats van de desktop site.
Quote: ‘Als een site niet mobielvriendelijk is, is de kans vijf keer zo groot dat mensen de site verlaten’.

 

E-commerce in Nederland

In kwartaal drie van 2016 is totaal 4,48 miljard online besteed; een groei van 28% ten opzicht van het jaar daarvoor (bron: Thuiswinkel markt monitor). Lang werd gedacht dat consumenten mobiele apparaten gebruikten in de oriënterende fase voor een aankoop, afgeleid van de conversiepercentages die veel lager uitvielen. Voor veel gebruikers was het echter niet een kwestie van onwil, maar van obstakels in de usability.

Kwaliteitscores in AdWords

Deze cijfers liegen niet: e-commerce is groter dan ooit op mobiele apparaten. Dit is ook weer te koppelen aan de kwaliteit die Google koppelt aan actieve AdWords-campagnes. Algemene regel hierbij is: hoe hoger de kwaliteit van de account, hoe hoger de gemiddelde advertentiepositie en des te lager de kosten.
Quote: ‘Bijna de helft van alle bezoekers verlaat een mobiele site als de pagina’s niet binnen drie seconden zijn geladen’.
De kwaliteitsscore van zoekwoorden is gebouwd op de volgende drie pijlers: verwachte klikfrequentie, advertentierelevatie en de ervaring op de bestemmingspagina. Laten we eens inzoom op dat laatste punt: ‘ervaring op de bestemmingspagina’, onder te verdelen in de volgende punten:
– Bied relevante, nuttige en originele content
– Bevorder de transparantie en betrouwbaarheid van jouw site
– Zorg ervoor dat mobiele navigatie en navigatie via de desktop gemakkelijk zijn
– Wees snel – verminder de laadtijd van de bestemmingspagina
– Maak je site (nog) geschikter voor mobiele apparaten
De eerste twee punten hebben met name te maken met de content op de site. De drie punten daaropvolgende zijn meer van toepassing van de opzet (het geraamte) van de site: responsive en snel. Er snel achter komen hoe goed jouw site het doet op mobiele apparaten? Doe de test.

 

Wedloop: iedereen doet het!

Een andere motivatie om jouw mobiele aanwezigheid voor elkaar te hebben: de concurrentie doet het! Steeds meer bedrijven richten hun website in voor mobiele apparaten, en bezoekers zijn verwend en gewend om dagelijks probleemloos te navigeren vanuit hun handpalm. Ook aan jou de taak om deze mensen met een zoekvraag optimaal te bedienen.

Conclusie

Het is niet meer te ontkennen, mobiel is meer dan ooit een onderdeel van ons online leven. Zorg daarom voor een website die mobiele bezoekers goed bedient, en zie dat terug in de AdWords-resultaten: meer conversie, minder kosten.
Wil jij ook weten hoe jouw huidige AdWords-campagne presteert in samenwerking met je website? Vraag dan een gratis analyse aan.

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Inge Schuurman |

Inge is altijd op zoek naar verbeteringen. Via Google Ads en Analytics analyseert ze de data om vervolgens jouw account te optimaliseren. Haar scherpe blik ontgaat niets!
Lees meer van Inge Schuurman