Google Bedrijfsprofiel: dit moet je weten

We gaan even helemaal terug naar de basis. Je hebt een eigen bedrijf en je wil online zichtbaar worden. Je begint dan met het aanmaken van een Google Bedrijfsprofiel-account, voorheen Google Mijn Bedrijf. Zegt je dat niets? Je hebt het al honderden keren voorbij zien komen. Met zo’n account kun je je bedrijf registreren bij Google. Zodoende wordt er een ‘kaart’ ontwikkeld die wordt weergegeven aan de rechterkant van het scherm bij de zoekresultaten. Komt het je nu wel bekend voor? We leggen je in dit blog uit wat je met Google Bedrijfsprofiel kan en wat de meerwaarde is.

Wat kun je met Google Bedrijfsprofiel?

Google Bedrijfsprofiel is een gratis tool van Google waarmee je jouw bedrijfsinformatie kunt beheren en tonen in het zoeknetwerk van Google en op Google Maps. Met deze tool kun je contactgegevens en openingstijden weergeven en bijvoorbeeld reviews en foto’s beheren. Daarbij kun je posts maken over speciale aanbiedingen en evenementen. In de corona-periode hebben wij bijvoorbeeld veel posts gezien over winkelbezoek op afspraak.

Google Bedrijfsprofiel Conversies.nl
Bedrijfsprofiel van Conversies.nl

Koppeling met Google services

Google Bedrijfsprofiel kan ook gekoppeld worden aan Google Ads en Google Merchant Center. Het voordeel is dat je dan gemakkelijk kan overschakelen van service naar service. Ook zorgt een koppeling met Google Ads ervoor dat je locatie extensies en bel-extensies kan gebruiken voor je advertenties.

Voice search

Nog een mooie bijkomstigheid van Google Bedrijfsprofiel is dat het een belangrijke bron is voor Voice Search. Wanneer je Siri, Alexa of Google vraagt naar de openingstijden van een winkel, of hoe lang je moet fietsen om ergens te komen, dan wordt deze informatie hieruit opgehaald.

Inzichten via Google Bedrijfsprofiel

Via Google Bedrijfsprofiel kun je ook veel inzichten krijgen in gedrag van gebruikers. Via de knop ‘prestaties’ kun je zien hoeveel interactie mensen met je bedrijfsprofiel hadden. Je kunt inzien hoe mensen je gevonden hebben en op welk platform en apparaat dit was. Je kunt zelfs op zoekwoordniveau analyses van het verkeer maken. Daarbij kun je zien hoeveel telefoongesprekken er gedaan zijn, hoeveel berichten er zijn verzonden, hoeveel afspraken er zijn gemaakt en hoeveel routebeschrijvingen er opgevraagd zijn via het bedrijfsprofiel.

Reviews vragen

Je bent trots op je onderneming en je wil aan iedereen laten zien dat jouw bedrijf het beste is. Dit doe je door middel van reviews. Voor het beheren hiervan gebruik je Google Bedrijfsprofiel. Helaas kun je geen eigen reviews plaatsen. Sterker nog, valse reviews plaatsen voor je eigen bedrijf wordt zwaar afgestraft. Wat je echter wel kan doen is je klanten, partners en anderen uit je netwerk vragen om een review voor je bedrijf te schrijven. Tevreden klanten denken er misschien niet zo snel aan, maar je zult merken dat ze welwillend zijn als ze tevreden zijn over de producten of diensten die je hen levert.

Krijg je onverhoopt een negatieve review? Dan doe je er goed aan om er professioneel op te reageren en te proberen om tot een oplossing te komen. Op die manier kunnen anderen zien dat je serieus bezig bent met feedback.

Permanent op Google

Het aanmaken van een account is in zekere zin permanent. Wil je om welke reden dan ook je Google Bedrijfsprofiel account verwijderen? Dan is de enige optie om je bedrijf als ‘permanent gesloten’ te bestempelen.

Een Google Bedrijfsprofiel account aanmaken

Het aanmaken van een account is eenvoudig. Wanneer je de website van Google Bedrijfsprofiel opzoekt, begin je met een klik op de knop ‘Uw bedrijf op Google’ en log je in met het Google-account van je bedrijf. Vervolgens kun je de bedrijfsnaam verifiëren en de bedrijfsgegevens invullen. Hierna dien je je Google Bedrijfsprofiel-account te laten verifiëren via e-mail of een telefoonnummer. Als dat eenmaal gebeurd is, ben je klaar om van start te gaan.

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Hester Kingma |

Hester verstevigt de klik tussen jou en je klanten, door jou binnen een (advertentie-)klik vindbaar te maken online. Met behulp van goede content en betrouwbare data is een stijgende lijn in conversies onvermijdelijk.
Lees meer van Hester Kingma