Als online marketeer weet ik als geen ander hoe belangrijk het is om op de juiste manier te adverteren op social media. Maar om deze keuze te maken, kan best lastig zijn. De theorie is altijd anders dan in de praktijk. Wat voor de een heel goed werkt, kan voor de ander een totale misser zijn. Er zijn ook nog eens super veel social media kanalen, en het aanbod blijft maar groeien. Hoe maak je dan de keuze die het beste is voor jouw bedrijf?
Het fenomeen social media bestaat al 20 jaar, ja echt! Eén van de kanalen die toen ontstaan zijn, is LinkedIn (2003). Een jaar later werd Facebook gelanceerd (2004) gevolgd door Twitter (2006) en Instagram (2010). Deze vier kanalen waren de populairste social media kanalen. Maar wist je dat TikTok (2017) nu op nummer drie staat als het gaat om de meeste gebruikers? En dan heb je nog Pinterest (2009) en Snapchat (2011) waar weer een totaal andere doelgroep te vinden is. Hieronder de need-to-knows over deze social media kanalen en het adverteren hierop.
Facebook is het grootste social media kanaal. Ruim 7,837 miljard gebruikers delen elke dag alledaagse berichten met teksten, foto’s en video’s. Op dit kanaal bereik je het breedste publiek: jong, oud, man en vrouw, maar er zijn wel verschillen in hoe zij het kanaal gebruiken.Vrijwel alle interessegebieden zijn hier te vinden. Of je nou houdt van dieren, auto’s, fashion of eten, name it en Facebook heeft er de doelgroep voor. Door de komst van nieuwe social media kanalen neemt het gebruik op Facebook wel af. Noodzaak dus om je ook te verdiepen in de kansen die de andere zes kanalen bieden.
Facebook is een geschikt kanaal voor vele bedrijven, maar vooral voor webshops. Dit komt door de brede doelgroep die er te vinden is en de geschikte remarketing functies. Maak je gebruik van remarketing op Facebook? Dan vergroot je de kans dat websitebezoekers alsnog een aankoop gaan doen of contact opnemen. Een groot voordeel is tevens dat je gemakkelijk vanuit één advertentieaccount kunt adverteren op zowel Facebook als Instagram.
De plek voor visueel gerichte content is Instagram. Ideaal voor bedrijven met een visueel aantrekkelijk product. Denk bijvoorbeeld aan mode en accessoires, reizen en voeding, maar ook aan fotografie of sport! Dagelijks zijn er ruim 1,074 miljard gebruikers actief op Instagram, daaronder vallen vooral vrouwen tussen de 18 en 34 jaar. Is dit jouw doelgroep? Ga dan vooral aan de slag met adverteren op Instagram.
Kenmerkend aan Instagram zijn de vierkante foto’s. Vijf jaar na de lancering van dit social media kanaal konden gebruikers ook andere afmetingen zoals liggende en staande foto’s (stories) plaatsen. Sinds 2020 is hier de mogelijkheid bijgekomen om Reels te plaatsen. Reels zijn creatieve video’s waarmee je je merk, product, of iets persoonlijks kunt uitlichten. Het principe hiervan is gelijk aan dat van TikTok, daarover hieronder meer.
Het in 2017 opgerichte TikTok is het jongste social media kanaal en staat met haar 800 miljoen gebruikers wereldwijd op nummer drie van de grootste kanalen op dit moment. Op TikTok kun je visuele, interactieve, creatieve en opvallende video-content delen. Gebruikers van TikTok zijn vooral op zoek naar entertainment en creatieve inhoud. Om deze reden is het een ideaal kanaal voor de game-, fotografie-, videografie- of muziekindustrie.
Wil je adverteren op dit kanaal, dan is het belangrijk dat je je creativiteit gebruikt. Haak bijvoorbeeld in op trends en populaire hashtags. Heb je een webshop? Maak dan gebruik van de populaire #TikTokMadeMeBuyIt hashtag of alternatieven hierop.
LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk en is daarom heel geschikt voor B2B marketing, maar ook voor het vinden van nieuwe werknemers. De 675 LinkedIn-gebruikers zijn voornamelijk zakelijke professionals van 25 jaar of ouder die een hogere opleiding hebben afgerond, of daarmee bezig zijn. LinkedIn-gebruikers zijn vaak opzoek naar zakelijke kansen, zoals nieuwe banen, professionele ontwikkeling of bijvoorbeeld samenwerkingen.
Wil je adverteren op LinkedIn? Dan biedt dit kanaal de mogelijkheid om te targeten op basis van functietitels, bedrijven, ervaringen, opleidingen en zelfs vaardigheden. Ook heeft LinkedIn een heel makkelijke manier van retargeting waarin je bezoekers van een webpagina kunt retargeten, maar ook mensen die interactie met je LinkedIn-post of -advertentie gehad hebben.
Tussen de 445 miljoen Pinterest gebruikers zitten veel vrouwen tussen de 25 en 54 jaar oud. Pinterest is populair onder mensen die op zoek zijn naar inspiratie, ideeën en producten in verschillende categorieën. Denk hierbij aan mode, wonen, koken, reizen en meer. Ook is Pinterest het kanaal voor hobby’s waar creatievelingen inspiratie kunnen vinden voor nieuwe projecten.
Heb je een hobbywinkel, kunstatelier of verzorg je creatieve workshops? Dan past adverteren via Pinterest zeker in jouw marketingstrategie.
De 229 miljoen Twitteraars zijn gemiddeld tussen de 18 en 49 jaar oud en de meerderheid is man. Het kanaal is populair onder mensen die op zoek zijn naar nieuws, actuele gebeurtenissen en entertainment. Met Twitter kun je op een effectieve manier naamsbekendheid vergroten door de real-time communicatie en interactie die het kanaal biedt. De berichten op Twitter, Tweets, worden nog altijd gekenmerkt door het beperkte aantal karakters. Door de jaren heen is het aantal al verdubbeld van 140 naar 280 karakters. Je zult op dit kanaal dus creatief moeten zijn met de omschrijving van je boodschap.
Snapchat staat bekend om de foto’s met filters die maar één keer zichtbaar zijn. Het kanaal heeft 347 miljoen gebruikers die grotendeels bestaat uit jonge vrouwen tussen 18 en 34 jaar. Snapchat-gebruikers zijn op zoek naar een creatieve manier van communiceren met vrienden. Een manier om dit te doen is foto’s en video’s sturen met leuke filters, stickers en lenzen.
Ben je een bedrijf dat mode, accessoires of make-up verkoopt? Dan kun je uitstekend op deze mogelijkheden aanhaken. Creëer bijvoorbeeld een filter met een make-up-look zodat de gebruiker jouw product digitaal kan dragen. De interactie van de advertenties is op deze manier via snapchat groter dan grotere kanalen zoals Facebook en Instagram.
Zoals je ziet zijn er social media kanalen in overvloed. In de praktijk zit er ook nog eens veel overlap tussen. Je hoeft dus niet perse één kanaal te kiezen. Sterker nog: een sterke marketingstrategie bevat meerdere kanalen. Echter moet je dan wel de juiste boodschap op het juiste kanaal plaatsen, en wij helpen je daar graag mee! We bespreken samen wat je bedrijfsdoelstellingen zijn en wie daarvoor de doelgroep is. Op die manier komen we erachter welke kanalen we het beste kunnen inzetten. Benieuwd naar wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Vul dan onderstaand formulier in. We komen graag een kopje koffie drinken.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!