Hoe analyseer je data uit GA4? 4 key takeaways

Data uit GA4 analyseren

Google Analytics 4, gebruik jij het al? Wij raden het in ieder geval zeker aan om er snel mee te beginnen. Gebruikers van GA4 zijn er zeker, net als wij, achter gekomen dat het heel anders werkt dan Universal Analytics. In dit blog lichten we een paar verschillen uit en geven we je een paar handige takeaways om data uit GA4 te analyseren.

Een extra gebruikersgroep

Daar waar UA werkt met twee typen gebruikers: totaal aantal gebruikers en nieuwe gebruikers, werkt GA4 met drie typen. Deze drie typen zijn: totaal aantal gebruikers, nieuwe gebruikers en actieve gebruikers. Het grootste verschil hierin is dus dit laatste: actieve gebruikers. Of een gebruiker actief is, hangt af van de engagement (betrokkenheid) die hij tijdens de sessie gehad heeft. Doet de gebruiker direct een conversie, zoals het downloaden van een whitepaper of het invullen van een formulier? Dan is het een actieve gebruiker. Maar ook wanneer de gebruiker een bepaalde tijd op een pagina is, wordt deze door GA4 als actieve gebruiker gezien.

1. Analyseer de relevante data

Actieve gebruikers is de primaire gebruikers-statistiek in GA4. Dit type geeft het aantal unieke gebruikers weer die de website of app hebben bezocht. Zoals je hierboven kon lezen, hebben actieve gebruikers engagement met je website of app gehad. Wil je de betrokkenheid meten in GA4? Kijk dan vooral naar deze gebruikersgroep.

Twee typen acquisitie

Binnen GA4 heb je twee manieren om de acquisitie te analyseren: gebruikersacquisitie en verkeersacquisitie. Het verschil tussen beide is dat de gebuikersacquisitie kijkt naar prestaties van alleen nieuwe gebruikers en de verkeersacquisitie toont prestaties van alle gebruikers. Wanneer je deze twee rapporten naast elkaar legt, zul je zien dat er kleine verschillen in zitten. 

2. Analyseer het juiste type acquisitie

Om de juiste conclusies uit je data uit GA4 te trekken, moet je wel het juiste type acquisitie analyseren. Wil je weten hoe nieuwe gebruikers je app of website hebben gevonden? Analyseer dan de gegevens uit de gebruikersacquisitie. Wil je weten via welke kanalen een bezoeker terug komt? Dan gebruik je de verkeersacquisitie. Deze laatste lijkt het meeste op het rapport Kanalen binnen UA.

Rapportagegegevens aanpassen

We hebben al veel geluiden gehoord en berichten gelezen met de vraag of er rapportages ontbreken. Wanneer je je website wil optimaliseren of prestaties van content wil bijhouden, zijn bijvoorbeeld bouncepercentage, het uitstappercentage en de pagina’s per sessie waarden die je wil meten. Deze staan niet meer standaard in de acquisitie rapportages van GA4. Maar wees gerust. De rapporten binnen GA4 kun je namelijk geheel naar eigen wens inrichten.

3. Richt je eigen rapportages in

Wil je andere statistieken meten dan de standaard rapportage? Via het potloodje rechts bovenin kun je de rapportagegegevens wijzigen en opslaan. Weet je niet goed welke dimensies en waarden passen bij hetgeen je wil meten? Wij ondersteunen je hierin graag.

Gebeurtenissen en conversies

Onder de rapportage voor betrokkenheid zie je twee subkoppen die hetzelfde lijken, maar toch verschillend zijn: gebeurtenissen en conversies. Binnen GA4 worden gebeurtenissen gemeten wanneer een gebruiker een bepaalde interactie met je website of app heeft gehad. Bijvoorbeeld een klik op een button, een aanmelding of een download. Echter zullen er ook gebeurtenissen zijn waar je meer waarde aan hecht dan aan andere. Bijvoorbeeld een brochure download of een leadformulier. Deze gebeurtenissen dragen bij aan het succes van je bedrijf en kun je markeren als conversie.

4. Markeer belangrijke gebeurtenissen als conversie

GA4 heeft zelf al een aantal standaard gebeurtenissen in de property gezet. Zelf kun je hier aangepaste gebeurtenissen aan toevoegen via onder andere Google Tag Manager. Het instellen hiervan werkt ongeveer hetzelfde als doelen voor UA. Alleen hoef je ze niet extra in GA4 te zetten. Laat er een nachtje overheen gaan en je zult zien dat GA4 vanzelf de aangepaste gebeurtenissen uit Google Tag Manager overneemt wanneer ze worden getriggerd. Staan ze erin? Dan kun je de belangrijkste gebeurtenissen via een schuifje markeren als conversie. Vervolgens kun je in het rapport voor conversies de data analyseren. Heb je hulp nodig bij de implementatie van gebeurtenissen en conversies in GA4? Neem dan contact met ons op!

Maak werk van de overgang naar GA4

Overstappen van het oude bekende naar een alternatief is nooit leuk, maar in dit geval moet het zeker gebeuren! Vanaf 1 juli 2023 zal Universal Analytics definitief plaatsmaken voor Google Analytics 4. Vanaf dan kun je nieuwe data alleen nog uit GA4 halen. Als je nog niet begonnen bent aan het implementeren van GA4, dan is nu dus de tijd om daar toch aan te beginnen. Met bovenstaande key takeaways kom je al een heel eind, maar onze ervaren online marketeers kunnen je nog verder helpen. Heb je moeite met het installeren van aangepaste gebeurtenissen? Of ben je op zoek naar manieren om de juiste data voor jouw bedrijf te analyseren? Neem contact op via onderstaand formulier en daag ons uit, dat vinden we leuk!

Contactformulier

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Quincy Bonsu |

Quincy zal jouw online vindbaarheid verhogen met goede campagnes in Google en het bereiken van relevant publiek via social media. Hij is voornamelijk actief voor een aantal van onze ecommerce klanten.
Lees meer van Quincy Bonsu