Twitter: het online platform waar nieuws en actualiteiten razendsnel over je tijdlijn schieten. De Tweets zijn kort en snel en gebruikers kunnen aan de lopende band hun meningen delen over verschillende onderwerpen. In deze blog lees je waarom adverteren op Twitter terug is van weggeweest en waarom je dit platform zou moeten opnemen in je online marketing strategie.
Het in 2006 opgerichte platform had in 2011 ruim een miljoen Nederlandse gebruikers. In 2014 zijn de gebruikersaantallen wat gekelderd doordat mensen geen vertrouwen meer in Twitter zouden hebben. Echter zijn de cijfers sinds 2020 weer aan het stijgen. Afgelopen jaar zijn de Nederlandse gebruikers met zo’n 20% gegroeid. Vooral de doelgroep tussen 20 en 39 jaar is gegroeid.
Social media is er voor iedereen: LinkedIn voor vakmensen, Instagram en TikTok voor influencers en Facebook voor volwassenen die in contact willen blijven met vrienden en familie. Twitter onderscheidt zich van deze platformen door de korte berichten en het in verhouding weinig creatieve uiterlijk. Maar bovenal onderscheid dit medium zich van de andere kanalen doordat het gebruikers in aanraking brengt met bedrijven en merken die zij niet hoeven te volgen, maar die wel inspelen op hun interesses. Het kanaal brengt de gebruikers verder dan hun sociale kringen. En dat is waar jij als bedrijf profijt aan hebt.
Twitter wordt vooral gebruikt door journalisten, politici en bekende mensen. Maar ook marketing- en communicatieprofessionals zijn hier actief op. Het is namelijk de plek waar gebruikers hun mening uiten over bedrijven, merken, producten en meer. Als bedrijf is het dus aan te raden om op Twitter aanwezig te zijn. Om te kijken wat er over jouw bedrijf, merk of product gezegd wordt, om negatieve reacties te sussen, om klanten te helpen bij vragen, maar ook om waarderingen op prijs te stellen. Volg de gespreksonderwerpen en probeer hier met jouw berichtgeving en content op aan te sluiten. Start ook gesprekken met jouw klanten en kom erachter wat zij echt van jouw merk, product of dienst vinden. Dit helpt je natuurlijk weer met het verbeteren hiervan.
Al het vorige ging over organische berichten plaatsen. Maar Twitter is ook een ideaal kanaal om op te adverteren. Wil je meer zichtbaarheid creëren of wil je mensen overhalen naar je website te gaan? Op Twitter kan het. Daar waar LinkedIn een dure CPC (costs per click) heeft, en je Facebook niet kan richten op zoekwoorden, laat Twitter zien hier anders in te zijn. Het kanaal biedt de mogelijkheid om je advertenties te targeten op basis van interesses, maar ook op basis van zoekwoorden. Ben jij een winkel met audio en wil je gebruikers bereiken die zoeken op ‘vinyl’? Je bereikt ze op Twitter.
Ben jij overtuigd om jouw online marketing strategie uit te breiden met adverteren op Twitter? Laten we dan samen gaan sparren, wij houden ervan om uitgedaagd te worden. Neem nu contact met ons op en wie weet zien we je binnenkort.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!