Door: Lisa van der Veeke, Senior Online Marketeer bij Conversies.nl
De krantenkoppen begin januari 2022: βGoogle Analytics wordt verbannenβ, βGoogle Analytics illegaalβ, βOostenrijk verbiedt Google Analyticsβ. Eerlijk: ik was even in paniek. Analytics is mijn bron voor dataverzameling en voor het optimaliseren van campagnes. Veel analyses en rapportages maak ik op basis van Google Analytics. Dat ik met een andere tool moet gaan werken valt me zwaar. Maar na mijn test met analytics alternatieven zie ik de toekomst weer rooskleurig tegemoet. Je leest in dit blog mijn bevindingen.
Om te bepalen met welke Analytics tool ik de toekomst tegemoet wil, stel ik eisen aan een aantal punten. Ik heb gekeken naar wat ik nodig heb om mijn analyses te kunnen doen Γ©n naar wat mijn klanten nodig hebben om hun business te runnen:
Ik ben gestart met een globaal onderzoek naar de mogelijke tools. Velen vallen af omdat ze niet in de EU zijn gehost (hosting in de USA is het hele probleem rondom Google Analytics). Een aantal andere vallen af omdat de eerste indruk matig is of ik de demo aanvraag ingewikkeld vind. Ik eindig met vier kanshebbers: Simple Analytics, Plausible, Matomo en Piwik Pro. Per tool beschrijf ik de dingen die opvallend zijn. Stip ik een onderwerp niet aan, dan kun je er vanuit gaan dat het gebruik lijkt op dat van Google Analytics, of erg gebruiksvriendelijk is.
De naam zegt het al: Dit is een simpel analytics dashboard. Je verzamelt alleen algemene data, zoals: waar komt het verkeer vandaan (fysieke locatie en verwijzend platform) en welke paginaβs worden bezocht. Je ziet het device en de browser en dat is het. Dit maakt dat de tool erg makkelijk in gebruik Γ©n privacyvriendelijk is.
Tag implementatie is goed te doen via Google Tag Manager. Verder maakt Simple Analytics het mogelijk om events te meten. Dit is een beta feature. Het meten van doelen is minder simpel dan in Google Analytics. Het instellen van E-commerce metingen is niet te doen voor de gewone marketeer.
Als extra feature heeft Simple Analytics een ingebouwd Twitter dashboard. Ook kan het adblockers omzeilen, juist omdat het geen persoonsgegevens verzamelt. Dit alles is verkrijgbaar voor de prijs van β¬ 19 per maand. Als bedrijf heb je het business account nodig dat β¬ 59 per maand kost. Hiermee kun je met 10 gebruikers inloggen.
Plausible is erg gebruiksvriendelijk. Dit komt omdat de inzichtelijke informatie vrij beperkt is. Hierdoor kun je niet verdwalen in de data en zijn de rapportages erg duidelijk. Je kunt filteren om zo specifieke informatie naar voren te krijgen. Of ik hiermee dezelfde analyses kan draaien als met Google Analytics? Of mijn klanten hun websitegegevens hiermee kunnen analyseren? Nou neeβ¦
Plausible is een erg privacyvriendelijk analytics platform. Je krijgt er weinig data voor terug, maar het voldoet wel aan alle privacy-eisen die je kunt verzinnen. Sterker nog: je hebt geen cookiestatement meer nodig, want Plausible verzamelt geen persoonsgegevens.
Het instellen van doelen gaat heel eenvoudig via het settings dashboard. Je kunt een url invullen als doel of een custom event creΓ«ren. Het tracken van e-commerce is ingewikkelder. Je moet daarvoor een custom event instellen en een stuk programmeren. Iets wat ik als gewone marketeer niet kan.
Prijzen starten bij β¬ 9 per maand voor 10.000 pageviews. Ook websites met veel bezoekers betalen redelijke prijzen per maand (onder β¬ 200).
Toen ik deze tool opende werd ik direct enthousiast. Het dashboard bevat veel info maar is wel overzichtelijk. Het menu aan de linkerkant is clean en navigeren gaat heel natuurlijk. Als je Google Analytics gewend bent dan heb je zo Matomo in de vingers omdat de navigatie overeenkomt (alleen is het soms wat minder specifiek). Wel kan ik met deze informatie alles meten wat ik wil meten.
De tag implementatie kan via Google Tag Manager, maar Matomo heeft ook een eigen tag manager (niet getest). Daarna stel je de doelen in Matomo in. Dit gaat vrij snel, al staan er veel velden op de instelpagina die het wat minder overzichtelijk maken. Ook e-commerce instellen is goed te doen. Matomo heeft verschillende plug-ins voor ecommerce platforms en uitgebreide handleidingen.
Hoewel Matomo niet direct privacy vriendelijk is zoals Plausible, kun je in het deel Privacy bepaalde zaken instellen. Wel loop je tegen beperkingen aan als je specifieke wensen hebt per platform en per doel. Gegevens die je in het verleden hebt verzameld kun je wissen, indien regels veranderen of je niet langer toestemming hebt.
Verder heeft Matomo een aantal extra features: je kunt een import maken van je Google analytics data uit het verleden. Zo hoef je in Matomo niet op nul te beginnen. Er is een ingebouwde cookiebar die je kunt customizen, een A/B testing feature en heatmaps.
Matomo is nog niet helemaal in het Nederlands beschikbaar. Soms zie je Engelse stukken tekst tussen Nederlandse paragrafen.
Je betaalt β¬ 19 per maand voor 50.000 hits. Voor kleine en medium bedrijven is dit betaalbaar. Echter als ik de maandelijkse kosten voor mijn grotere klanten bekijk, dan schrik ik wel van de prijs: die kan oplopen tot meer dan duizend euro per maand.Β
Mijn eerste indruk is niet overweldigend enthousiast. Het dashboard is clean, maar niet inspirerend. Ook is de setup in het dashboard heel anders dan Google Analytics, waardoor ik moet zoeken naar informatie. Echter went dit snel en heeft Piwik Pro een andere, ook logische indeling. En wanneer ik rondklik vind ik onder Reports een meer bekende omgeving. Hierin zie ik veel van de layout van Google Analytics.Β
Tag implementatie kan via Google Tag Manager, maar Piwik Pro heeft ook een eigen tag manager (niet getest). Doelen instellen gaat eenvoudig. Ook heb je een mooi dashboard per doel waarin je de prestaties kunt zien. E-commerce implementatie is goed te doen met de handleidingen van Piwik Pro en ik zie mooie dashboards voor analyse.
Ook Piwik Pro is privacy minded en heeft een ingebouwde Consent Manager. Dataverzameling kun je customizen, waarmee je op veranderingen in regels kunt inspelen.
Iets wat ik in de andere tools niet tegenkom, maar bij Piwik pro wel is de integratie met Search Console en Google Ads.
Piwik Pro is gratis tot 500.000 hits. Heb je meer nodig? Dan moet je het Enterprise plan afsluiten en worden kosten per account bepaald.Β
Hoewel Plausible helemaal voldoet aan de privacy richtlijnen valt deze tool voor mij af. De inzichten zijn te summier. Ook gaat mijn data-hart niet kloppen van de beperkte informatie in Simple Analytics.
Ik word wel blij van Matomo en Piwik Pro. Piwik Pro was even wennen omdat ik de interface niet zo inspirerend vind. Wanneer je hieraan gewend bent is het een fijne tool. Er zijn veel rapporten, maar elk rapport wordt simpel gehouden. Daarnaast is het fijn dat Piwik Pro tot 500.000 hits per maand gratis is. Voor veel ondernemers dus een goede analytics tool.
Matomo is qua design een pareltje en dat maakt het gebruik simpel. Echter knap ik af op de kosten. De meeste lokale ondernemers redden het voor minder van β¬ 100 per maand, maar ben je een enterprise klant, dan mag je flink aftikken.
Simple Analytics | Plausible | Matomo | Piwik Pro | |
Tag implementatie | β ββ | β β β | β β β | β β β |
Meting doelen | β β β | β β β | β β β | β β β |
E-commerce | βββ | β ββ | β β β | β β β |
Data | β ββ | β ββ | β β β | β β β |
Gebruiksgemak | β β β | β β β | β β β | β β β |
Privacy | β β β | β β β | β β β | β β β |
Kosten | β β β | β β β | β ββ | β β β |
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!