Verkopen op marketplaces, is het de moeite waard?

Je ziet het steeds vaker, verkopen via Marketplaces. Nu horen wij je zeggen Marketplaces? Voorbeelden hiervan zijn Bol.com en Amazon. Je hebt er vast wel eens iets op besteld. Maar hoe werkt het precies, wat zijn de voordelen van verkopen op deze platformen en waar moet je rekening mee houden. Wij leggen het uit in deze blog.

Wat is een marketplace?

Maar wat is een marketplace precies? Een marketplace is een e-commerceplatform waarbij third parties (externe verkopers) de mogelijkheid krijgen om hun producten te verkopen, vaak in ruil voor een commissie. Twee van de bekendste voorbeelden van marketplaces zijn natuurlijk Bol.com en Amazon. Maar ook Beslist.nl, Marktplaats.nl en Thuisbezorgd.nl zijn voorbeelden van marketplaces. 

Bol.com

Verkopen op marketplaces is het de moeite waard

In Nederland is Bol.com veruit het grootste e-commerceplatform. Met een omzet van 3,3 miljard in 2020 laat het andere bedrijven zoals Coolblue (1,4 miljard), Albert Heijn (1,2 miljard), Zalando (835 miljoen) en Wehkamp (766 miljoen) achter zich. Bol.com staat dus fier bovenaan de lijst en heeft bij consumenten landelijk een sterke top of mind-gedachte. 

Wanneer je als externe verkoper producten aanbiedt op Bol.com, krijg je ook de mogelijkheid deze extra onder de aandacht te brengen door middel van Bol.com Sponsored Products. Hierdoor zullen je producten hoger in de zoekresultaten van jouw potentiële klanten verschijnen. Op Bol.com kunnen advertenties vertoond worden op een zoekresultatenpagina of op een productdetailpagina. 

Amazon.nl

Op een zesde plaats in het rijtje volgt Amazon (530 miljoen), het wereldwijd bekende e-commerceplatform van Jeff Bezos dat in maart 2020 in Nederland geïntroduceerd werd, klopt inmiddels aan de deur. In het buitenland is Amazon al veel langer actief, maar sinds kort dus ook in Nederland. Of Amazon met haar lange termijn strategie de strijd van Bol.com zal winnen moet de toekomst gaan uitwijzen. Feit is dat beide platformen in Nederland een enorm consumentenbereik hebben en daarom dus erg interessant kunnen zijn voor verkopers.

Net als Bol.com biedt ook Amazon de mogelijkheid om je producten extra onder de aandacht te brengen. Via Amazon Ads wordt het bereiken van potentiële klanten namelijk een stuk makkelijker. Ook kun je met Sponsored Brands je merknaam met extra content uitlichten. 

Externe verkopers

Naast dat Bol.com en Amazon zelf producten verkopen op hun eigen platform, is het voor zogeheten externe verkopers namelijk ook mogelijk om deze platformen te gebruiken als verkoopkanaal. In 2020 werd op Bol.com maar liefst 62% van de producten verkocht door een derde partij. Dit biedt dus kansen voor kleinere verkopers die toch een grote groep consumenten willen aanspreken. Mede door de coronacrisis zijn sommige marketplaces de afgelopen periode met 200%, en soms wel 300%, gegroeid. Marketplaces hebben dus een prominente plek gekregen in het marketinglandschap. 

Voor- en nadelen van marketplaces

Wat zijn de voor- en nadelen van platformen als Amazon en Bol.com, en welk platform past het beste in welke situatie? Daarover zullen we in de komende blogs meer gaan vertellen. Ook zal aan bod komen wat ervoor nodig is om te starten op marketplaces, zodat dit verkoopkanaal optimaal benut kan worden! Hier helpen wij uiteraard graag bij.

Contact

Meer weten over hoe wij jou kunnen helpen met verkopen op marketplaces? Neem contact met ons op en daag ons uit.

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Gerwin Hooghoudt |

Gerwin is altijd op zoek naar verbeteringen. Via Google Ads en Analytics analyseert hij de data om vervolgens jouw account te optimaliseren. Zijn scherpe blik ontgaat niets!
Lees meer van Gerwin Hooghoudt