Google Analytics heeft onlangs een grote update gekregen: GA4. Hiermee meet Google anders dan voorheen en begint GA4 pas data te verzamelen vanaf het moment dat je het hebt ingesteld. Vandaar dat het belangrijk is, dat dit snel gebeurt.
Hieronder een stappenplan hoe je dit opzet. Dit bevat de basis van het opzetten, zodat er in ieder geval data wordt verzameld. Het verder instellen van je property kan op een later moment, we verwachten namelijk dat Google nog meer functies zal toevoegen.
GA 4 stappenplan
Stap 1
Ga naar Google Analytics -> Beheerder -> Property. Hier staat bovenin ‘upgrade naar GA 4’.
Stap 2
Klik op deze pagina op ‘aan de slag’.
Stap 3
De gegevenslaag aanmaken kan pas in de volgende stap, dus je klikt op ‘property maken’
Stap 4
Google Analytics opent in een nieuw venster het GA4 property. Dit is een nieuwe property en staat dus ook als een losse onder je account-propertys.
Ga dan naar Tag-installatie en klik op de stream die er al staat.
Stap 5
Nu ligt het er aan of je Tag Manager hebt of niet hoe je de gegevensstream moet toevoegen. Zie hieronder stap 5 voor tagmanager en voor gtag.js. Staat er nog een oudere tag op van analytics, dan kun je deze helaas niet gebruiken. We adviseren dan om direct TagManager op je site te zetten en vanaf hier de rest in te stellen. Met TagManager kun je namelijk altijd nog dingen veranderen aan tags en metingen, zonder dat je de webbouwer nodig hebt.
Stap 5 – Tagmanager
Sla deze stap over wanneer je geen Tag Manager op je site hebt staan.
Open Google Tag Manager van je account.
Voeg een nieuwe Tag toe. Klik op nieuw en zoek naar ‘GA-4 configuratie’.
Plak hier als metings-ID de metings-ID die je in GA-4 vind.
Als Trigger geef je op ‘All pages. Compleet ziet het er dus zo uit:
Opslaan en verzenden.
Nu is het je gelukt en krijg je data binnen in je GA-4 property.
De stap hieronder hoef je niet te doen.
Stap 5 – Google Analytics Tag
Deze stap doe je wanneer je een gtag.js tag op je site hebt staan. Wanneer je Google Tag Manager gebruikt, doe je de stap hiervoor en hoef je deze niet te doen.
Open in een afzonderlijk venster je ‘oude’ Google Analytics-property.
Ga naar Beheerder > Trackinginfo> Trackingcode.
Klik onder ‘Algemene sitetag (gtag.js)’ op Gekoppelde sitetags.
Koppel het metings-ID. Het meting-ID vind je in je GA-4 Property.
Klaar! Nu heb je de koppeling gemaakt en zal GA4 data verzamelen. Door Machine Learning leert GA-4 zichzelf wat relevante gebeurtenissen zijn en die kun je zien onder ‘alle gebeurtenissen’. Wanneer je daar conversies tussen ziet staan kun je ze aanvinken en zullen ze mee worden genomen als conversie.
Kom je er zelf niet uit? Stuur ons gerust een berichtje en wij helpen je verder.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!
Bart Kruizenga |
Bart duikt in de gegevens van klanten om de meest relevante data te vinden. Hij zorgt ervoor dat jij alleen adverteert op relevante momenten en plaatsingen. Lees meer
van Bart Kruizenga