CTR is een afkorting die veel wordt gebruikt in online advertentie platformen.
CTR betekent ‘Click Through Rate’. Vertaald naar het Nederlands ‘doorklikpercentage’. CTR betekent dus het percentage gebruikers die na het zien van een advertentie of bericht ook hierop klikken.
Stel dat je advertentie 100 keer is vertoond en 5 mensen hebben daadwerkelijk doorgeklikt. Het doorklikpercentage is dan 5%.
De CTR bereken je met de volgende formule:
Aantal klikken/ aantal vertoningen x 100%
Als we het hierboven genoemde voorbeeld gebruiken, krijg je dit:
5 / 100 x 100% = 5%
Wanneer je CTR goed of fout is is lastig te bepalen. Dit verschilt namelijk erg per product, dienst of branche. Wanneer er veel concurrentie is, is het lastiger een hogere CTR te behalen. Een hogere CTR bij de relevante zoektermen is altijd beter. Een stijging van maar 1%, kan al voor grote omzetstijging zorgen.
Wil je beter weten wat je met termen als CTR kunt? Volg onze op maat gemaakte online marketing training. Hier leren wij je de fijne kneepjes van het vak en zorgen we er samen voor dat de online marketing voor je website goed staat.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!