Wat is SEA?

SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’, vertaald naar het Nederlands is dit ‘zoekmachine adverteren’. Dit is het adverteren op zoekmachines als Google en Bing. De zoekresultaten van een zoekmachine bestaan uit organische zoekresultaten (SEO) en betaalde zoekresultaten(SEA). In ruil voor geld krijg je een betere positie op zoekwoorden die jij kiest in zoekmachines. Daardoor bereiken je advertenties een specifieke en erg relevante doelgroep. Zo betaal je alleen voor de doelgroep die relevant is voor je. Zie in de afbeelding hieronder duidelijk wat SEA is en wat SEO is. 

Wil je weten wat het verschil is tussen SEO en SEA? Lees het hier

SEO en SEA uitleg

SEA betekent dus dat je met een advertentie in een zoekmachine kan komen te staan. Bij Google doe je dit met Google Ads. In Google Ads stel je zoekwoorden in en daarbij behorende advertenties. De advertentie wordt vervolgens getoond wanneer iemand op dit zoekwoord zoekt. Je betaalt alleen wanneer iemand op je advertentie klikt. 

Zoekmachines

Over de hele wereld gebruiken mensen verschillende zoekmachines voor zoekopdrachten. In Nederland zijn er drie zoekmachines die bij de meeste mensen bekend zijn:

  • Google, met een marktaandeel van ongeveer 93% 
  • Bing, van Microsoft, met een marktaandeel van 5%
  • Yahoo en nog een aantal kleinere zoekmachines, met een aandeel van 2%. 

Google is dus veruit de meest bekende en meest gebruikte zoekmachine. Mobiel wordt zelfs 99% van de keren gezocht via Google.
Veel zoekmachines hebben een eigen advertentiesysteem om te kunnen adverteren op deze zoekmachine. Dagelijks worden er wereldwijd ruim 6,5 miljard zoekopdrachten uitgevoerd. De concurrentie is enorm, ben je niet goed zichtbaar op zoekmachines, dan gaan potentiële bezoekers naar je concurrenten. 

Google Ads

De zoekmachine van Google maakt gebruik van een eigen advertentiesysteem; Google Ads.

Door middel van een veilingsysteem kan er geboden worden op de betaalde advertentieplekken in de zoekmachine van Google. Hoe relevanter de advertenties zijn voor je zoekopdrachten en hoe beter de landingspagina aansluit bij de zoekopdracht, hoe lager de kosten per klik zijn.  Meer weten van Google Ads? Bekijk onze Google Ads training. 

Bing Advertising

De op-een-na grootste zoekmachine in Nederland is Bing. Dit marktaandeel ligt echter stukken lager, maar is wel de tweede grootste zoekmachine. Adverteren in Bing gaat via Microsoft Advertising. Wanneer je al adverteert in Google, kun je eenvoudig dezelfde campagnes importeren in Bing Ads en hiermee ook goed zichtbaar zijn in Bing. 

SEA training

Wil je ook beter worden in SEA? Volg onze op maat gemaakte SEA training. Hier leren wij je de fijne kneepjes van het vak en zorgen we er samen met je voor dat je goede advertentiecampagnes hebt klaar staan specifiek voor jouw bedrijf.

Lees meer over onze SEA training. 

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Bart Kruizenga |

Bart duikt in de gegevens van klanten om de meest relevante data te vinden. Hij zorgt ervoor dat jij alleen adverteert op relevante momenten en plaatsingen.
Lees meer van Bart Kruizenga