Update 5-5-2020: Zojuist is aangekondigd dat de uitrol sinds vandaag wereldwijd is!
Net zoals Google tekstadvertenties opdeelt in gratis en betaald, zijn nu ook de Google Shopping resultaten aan de beurt. Het heet surfaces across Google. Om als verkoper in aanmerking te komen voor deze ‘gratis’ organische productvermeldingen, moet je in bezit zijn van een Merchant Centre + feed.
(Lees hier, hier en hier meer verdiepende artikelen)
Meer informatie of hier mee starten, neem dan contact op.
Het is geen geintje. Eerder deze week heeft Google officieel aangekondigd dat zoekresultaten via het Google Shopping tabblad voornamelijk gratis zullen worden.
De uitrol is nu gaande in Amerika en India. Tegen het einde van dit jaar zal het wereldwijd zijn geïmplementeerd (Nu dus wereldwijd).
Het concept is niet nieuw. Al jaren worden organische en betaalde resultaten naast elkaar getoond op de zoekresultaten pagina van Google (dan hebben we het over de reguliere tekstadvertenties).
Betaalde resultaten krijgen de topposities, en de organische resultaten zijn daar (meestal) onder te vinden. Voor shopping zal het er als volgt uitzien:
Uitgelichte betaalde producten bovenin. Organische producten daaronder.
Maar waarom? De redenen die Google hiervoor aangrijpt zijn: het helpen van bedrijven in tijden van Corona en de resultaten nog relevanter krijgen.
En wat niet wordt genoemd, maar wel over wordt gesproken, is dat de concurrentie vanuit Amazon steeds verder toeneemt. Beide zijn namelijk marketplaces.
Heb je als retailer al een gevuld Google Merchant Centre en adverteer je op Google Shopping? Dan hoef je voorlopig niets te doen. De status van de gratis product listings is te volgen onder: “Growth” and then “Manage programs”. Zoals je kan zien is het op het moment nog niet in Nederland beschikbaar.
Verkoop je als bedrijf fysieke producten, maar zet je om welke reden dan ook nog geen shopping in? Dan is het zeker de moeite waard om te beginnen met het vullen van een Google Merchant Centre.
De impact voor bestaande adverteerders zal nog moeten blijken. Aan de ene kant zijn er minder advertentieposities op de resultatenpagina, wat theoretisch gezien de gemiddelde kosten per klik omhoog kan drijven. Aan de andere kant is er natuurlijk de enorme potentie om gratis verkeer te genereren via de organische shopping resultaten. We zullen dit de komende tijd nauwlettend in de gaten houden.
Meer weten over de inzet van Google Shopping bij het behalen van jouw omzetdoelen? Daag ons uit en neem contact met ons op.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!