In dit artikel vind je een aantal belangrijke punten die als leidraad gebruikt kunnen worden voor het schrijven en optimaliseren van SEO teksten. Dit SEO stappenplan kan voor zowel algemene pagina’s als blog pagina’s gebruikt worden.
Voordat je een webpagina gaat optimaliseren voor een zoekterm, is het handig om te weten of er wel wordt gezocht op die term. Als je een schoenenzaak hebt in Groningen, wil je waarschijnlijk gevonden worden op “Schoenenzaak Groningen”. Het kan zijn dat mensen veel meer zoeken naar “Schoenenwinkel Groningen”. Daar kun je de zoektermen op aanpassen.
Met de Zoekwoordplanner van Google Ads kun je nieuwe zoekwoorden voor je campagnes in het zoekwoord netwerk zoeken die relevant zijn voor je producten, services en doelgroepen. De Zoekwoordplanner biedt historische statistische gegevens zoals zoek volumegegevens voor deze zoekwoorden, zodat je kunt besluiten of je ze wilt toevoegen aan je campagnes.
De URL is het adres van een specifieke pagina van je website. Voor Google is het belangrijk dat de zoekterm waarop je gevonden wilt worden in die URL staat. Als wij zelf gevonden zouden willen worden op de term “online marketing”, zouden we een pagina kunnen aanmaken met het adres www.conversies.nl /onlinemarketing.
Het is niet de bedoeling dat de URL vol staat met specifieke zoektermen. Dit werkt zelfs tegenovergesteld bij Google.
Conclusie: www.conversies.nl/onlinemarketing-groningen is prima, maar www.conversies.nl/onlinemarketing-groningen-onlinemarketing-friesland-onlinemarketing-nederland werkt niet.
De ‘page title’ staat niet in de tekst van de webpagina zelf. Je ziet de page title wel op twee andere plaatsen terugkeren:
Bij de zoekresultaten in Google zie je per pagina een titel, url en korte omschrijving. De meta-omschrijving is de korte omschrijving en je kunt hem zelf opgeven (maximaal 155 tekens). Komt de omschrijving overeen met de inhoud van de pagina, dan nemen zoekmachines hem in 90% van de gevallen over.
Tips:
Je kunt in je CMS een meta-omschrijving opgeven. Meestal zie je een extra veld genaamd meta-description, meta-omschrijving of gewoon omschrijving.
Met de MozBar kun je zelf controleren of zoekmachines je omschrijving ook zien. Dit zijn de stappen:
1. Installeer de plugin voor Firefox of Chrome
2. Herstart de browser
3. Activeer de MozBar met de blauwe M (soms moet je 2 of 3 keer klikken)
4. Klik op het icoon van de pagina met loep
Je ziet nu onder andere welke titel en omschrijving zoekmachines uit de broncode halen. Is het veld leeg? Dan ontbreekt de meta-omschrijving.
In elke tekst is het belangrijk om gebruik te maken van koppen en tussenkoppen. Het maakt het ‘scannen’ van de tekst makkelijker en mensen vinden daardoor sneller de informatie die ze zoeken. Het is belangrijk dat je je zoektermen laat terugkeren in de koppen en tussenkoppen van je webpagina.
Google ziet tekst alleen als een (tussen)kop als die is voorzien van een bepaalde HTML-code, de zogeheten heading tag. Er zijn zes heading tags, H1 tot en met H6.
De zoekterm waarvoor je een pagina optimaliseert moet ook in de gewone tekst van je pagina voorkomen. Google heeft geen duidelijke richtlijn voor het aantal keren dat je zoekterm voor moet komen in de tekst, maar er zijn wel wat aandachtspunten.
Hoe lang een SEO-tekst moet zijn hangt af van het type pagina. Hanteer de volgende richtlijnen:
Tip:
Het optimaliseren van webpagina’s voor de zoekmachines is ook een kwestie van details en één van die details is de manier waarop afbeeldingen in de pagina plaatst. Geef de afbeelding een relevante naam en zorg ervoor dat de pagina, ondanks de afbeeldingen, nog steeds leesbaar is.
De alt-tekst (alternatieve tekst) is een attribuut dat is toegevoegd aan een afbeelding tag in HTML. Deze tekst wordt weergegeven als de afbeelding niet kan worden weergegeven en helpt daarnaast de zoekmachines om de afbeelding te begrijpen. De alt-tekst vertelt de zoekmachine waar de afbeelding over gaat.
De titel (ook wel “title tag”) is ook een attribuut dat wordt toegevoegd aan een afbeelding tag in HTML. Dit geeft jou de mogelijkheid om een titel mee te geven aan de afbeelding. Deze titel wordt weergegeven als jouw afbeelding ook wordt weergegeven. Wanneer je met je muis over de afbeelding gaat, zal deze tekst verschijnen.
Neem in de linktekst de zoekterm op die belangrijk is voor de pagina waar je naartoe linkt. Dus niet ”Klik hier voor meer informatie”, maar bijvoorbeeld ”Meer over onze online marketing”.
Als veel andere websites naar een pagina op jouw website linken, concludeert Google dat dat een belangrijke pagina is en zal die pagina hoger scoren. Het verzamelen van links op andere websites is dan ook een goede strategie om pagina’s van je website hoger te laten ranken. Dit kost echter veel tijd.
Geef mensen een reden om door te klikken wanneer ze op een pagina komen en zorg ervoor dat er duidelijk staat hoe ze contact met je op kunnen nemen. Zorg dat er op elke pagina weer iets interessants staat waar mensen daarna weer op kunnen klikken. Elke pagina moet op die manier een bepaalde trigger/teaser bevatten.
Een zoekwoordonderzoek vormt de basis van goede SEO-teksten. Door een zoekwoordonderzoek weet je op welke zoekwoorden zoekvolume is en kun je prioriteiten stellen. In de handleiding hebben wij het al gehad over de zoekwoordplanner van Google Ads. Naast deze tool is Google Search Console ook een hele mooie toevoeging. In Google Search Console vind je op welke zoekwoorden je momenteel wordt vertoond, hierdoor kan je dus gemakkelijk en snel verbeterkansen spotten.
Op basis van het zoekwoordonderzoek bepaal je per pagina op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Maak onderscheid tussen categorie- en filter pagina’s. Met categoriepagina’s speel je in op generieke zoekopdrachten van potentiële klanten. Generieke zoektermen bevatten vaak hoge zoekvolumes.
Ook de snelheid van de website is erg belangrijk om een goede positie binnen Google te veroveren (voor zowel SEO als SEA). We hebben we snelheid van de website gemeten via de pagespeed tool van Google. De details zijn via deze link in te zien. Dit kun je zelf ook doen voor specifieke pagina’s. Via bovenstaande link vind je gegevens hoe je de snelheid kan verbeteren.
Desktop snelheid
Na het lezen van het SEO stappenplan nog vragen? Of wil jij weten hoe wij kunnen bijdragen aan jouw SEO resultaten? Neem dan contact met ons op.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!