Sinds Q2 2019 is het mogelijk om op Pinterest te adverteren in Nederland. Het platform is enorm populair onder kook- en bakliefhebbers, (hobby)interieurstylisten en DIY (do-it-yourself). Maar ook voor het vinden van memes, leuke plaatjes of zelfs het plannen van een vakantie kun je terecht op Pinterest.
Ik ben al jaren fan van Pinterest en als online marketeer werd ik wel warm van binnen toen Pinterest Ads eindelijke beschikbaar werd in Nederland. Voor een aantal klanten van Conversies.nl heb ik Pinterest campagnes mogen draaien. In dit blog deel ik mijn ervaringen met Pinterest Ads en een aantal tips voor een succesvolle campagne.
Het adverteren op Pinterest is een samensmelting van hoe we binnen Facebook en Google adverteren. In je campagne-opzet bepaal je aan welke demografische eigenschappen en interesses de mensen binnen jouw doelgroep moeten voldoen (zoals op de standaard doelgroepen binnen Facebook), maar ook geef je keywords (zoals binnen Google) mee. Hierdoor worden push en pull marketing binnen één platform gecombineerd. Dat Pinterest Ads een combinatie van Google en Facebook Ads lijkt, blijkt niet alleen in de set-up, maar ook in de resultaten. Je kunt namelijk de prestaties van zowel doelgroepen als de keywords kunnen inzien.
De setup van een campagne in Pinterest is vrij simpel, zeker als je al ervaring hebt met Facebook of Google Ads. Wat ik nog wel met je wil delen zijn een aantal ervaringen en handigheidjes.
Wil je een campagne draaien, let dan op de volgende zaken:
Zie je leuke resultaten in je Pinterest campagnes? Dan is het de moeite waard om ook serieus naar je organische pins te kijken en om je website goed in te richten. Begin met het volgende:
We zien leuke resultaten van Pinterest. De klikken zijn in veel gevallen goedkoper dan op Facebook. Daarnaast heeft Pinterest het bijkomende voordeel dat wanneer de campagne is afgelopen, de pin nog wel bestaat in het netwerk. Dus zelfs nadat de campagne is afgelopen, zie je nog resultaten binnenkomen.
Meer weten of wil je ook aan de slag met Pinterest Ads? Ik denk graag met je mee. Neem contact op.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!