12 nieuwe ontwikkelingen van Google in 2018

Google heeft onlangs veel nieuws gepresenteerd; na de Google Marketing Keynote 2018 is AdWords nu ook officieel vernoemd tot Ads. Geen zin om tussen de oneliners en inkoppers het relevante nieuws te filteren? Geen probleem; hier een overzicht van de highlights.

Het overzicht

Wat?Wanneer?
1AdWords wordt Adsnu
2Responsive Search Adseind 2018
3Snelheid als nieuwe metricnu
4Cross device reportingnu
5Smart campaignseind 2018
6Product feeds door Googleeind 2018
7E-commerce integratiesin ontwikkeling
8Smart Shopping campaignswordt uitgerold
9Nieuwe campagnedoelende komende maanden
10Local campaignsniet genoemd
11Hotel campaignsniet genoemd
12Google Marketing Platformbinnen een paar weken

1) Google AdWords wordt Google Ads

Het is een feit; Google AdWords is officieel opnieuw gebrand als Google Ads. Daarbij hoort de overgang naar de nieuwe Ads interface waar we de komende maanden aan hebben mogen wennen. Vanaf heden verdwijnt in alle MCC’s de mogelijkheid om terug te keren naar de oude interface. Voor vele marketeers even wennen, maar uiteindelijk toch wel de toekomst. 

2) Responsive Search ads

Google Search krijgt in het najaar van 2018 de feature Responsieve Search Ads; voer de bouwstenen in en Google optimaliseert. Voordelen: er zijn iets meer tekens beschikbaar waardoor de ads tot wel 90% meer tekst kunnen bevatten dan de traditionele ad.
Je voert in: vijftien koppen en vier beschrijvingen. Google gebruikt hier van: drie koppen en twee beschrijvingen. Google heeft zo genoeg variabelen om campagnes mee te optimaliseren.

3) Snelheid als nieuwe metric

Google heeft altijd al het belang aangekaart van een snelle site. Het blijkt dan ook dat meer dan de helft van de bezoekers besluit sowieso geen aankoop te doen als je site niet snel genoeg laadt. Vanaf vandaag uitgerold: nieuwe kolom in Ads: mobiele snelheidsscore (te vinden in het menu bestemmingspagina’s).

4) Cross device meten

Vanaf vandaag: cross-device reporting en remarketing in Analytics. Dit staat nauw in verband met het Google Marketing platform waar we het verderop over gaan hebben.

5) Smart Campaign

Tegen het einde van het jaar komt er een nieuwe campagnesoort: de Smart Campaign. Deze is bedoeld voor kleinere bedrijven en mensen die niet teveel zelf willen doen. Deze functie scant je website en schrijft zelf advertentieteksten. Een volgende stap in Smart Campaigns zijn Auto optimized landingpages. Zelf gecreëerde landingspagina’s voor mensen die geen (goede) website hebben.

6) Product feeds door Google

Dit najaar lanceert Google geautomatiseerde feeds: deze functie crawlt je website en genereert op basis daarvan zelf een product feed. Dit is al succesvol getest op shops met meer dan 30.000 producten.

7) E-commerce integraties

In het verlengde daarvan is Google hard bezig met e-commerce integraties. Op het moment wordt er vaak gebruik gemaakt van een feedmanager (zoals Channable) om een webwinkel te koppelen aan het Google Merchant Centre. Google is bezig om die bewerkingsslag weg te nemen. Zo kan Shopify nu direct gekoppeld worden met het Google Merchant Centre.
Ook kan het Google Merchant Centre worden gevoed door een Content API. Hier wat leesvoer voor de programmeurs.

8) Smart Shopping

Eerder gebrand als Universal Shopping Campaigns, wordt binnenkort het type Smart Shopping campaigns gelanceerd. Deze soort campagnes zijn inclusief Display remarketing. Dus geen aparte Dynamische remarketingcampagne meer nodig. De eerste testen hiermee bleken veelbelovend. >20% hogere conversiewaarde tegen dezelfde kosten.

9) Nieuwe campagnedoelen

Campagnes worden nu vaak gestuurd op conversiewaarde maximaliseren of een doelROAS (conversiewaarde gedeeld door klikkosten). Hoewel dit logisch klinkt, houden deze doelen geen rekening met fysieke winkelbezoeken. De komende maanden worden er daarom twee nieuwe soorten doelen toegevoegd aan campagnes:

  • Winkelbezoeken (store visits)
  • Nieuwe klanten vinden (new customer acquisition)

10) Local campaigns

De E-commerce wereld is groeiende, maar wat als je een restaurant of autogarage bent? Om in te spelen op de stijgende vraag van de ‘vlakbij’ zoekopdrachten, is een nieuw soort campagne ontwikkeld: de Local campaign. Maak eerst een koppeling tussen Google Mijn Bedrijf en Google Ads. Upload daarna de gewenste media, zoals een logo en productafbeeldingen of zelfs video’s. Hierna zal de campagne zichzelf optimaliseren om zoveel mogelijk winkelbezoeken te realiseren.

11) Hotel campaigns

Speciaal voor hotels en aanverwanten is een tijd geleden de Hotel ad geïntroduceerd. Vanwege het succes hiervan is dit doorontwikkeld tot Hotel Campaigns. Hoe dit er achter de schermen uitziet, wordt op het moment nog niet getoond.

12) Google Marketing Platform

Voor diegene die regelmatig met Google producten werkt weet het: voor een optimale beleving moeten ze wel gekoppeld worden. Met de komst van het Google Marketing Platform binnen een paar weken zal de integratie van alle Google producten sterk worden verbeterd. De integratie van Analytics en Ads zal hier bijvoorbeeld ook worden verzorgd. Ook Doubleclick is geïntegreerd en zal opnieuwd worden gebrand tot Search Ads 360.

Altijd op de hoogte

Conversies.nl is altijd op de hoogte van het laatste online- en advertising nieuws. Wil je meer online bestellingen of aanvragen, maar geen tijd om alles bij te houden? Besteed het uit en neem contact met ons op. Heb je toevallig al een Google Ads-account en wil je daar nog meer uit halen? Wij doen geheel vrijblijvend een Google Ads Analyse.

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Bart Kruizenga |

Bart duikt in de gegevens van klanten om de meest relevante data te vinden. Hij zorgt ervoor dat jij alleen adverteert op relevante momenten en plaatsingen.
Lees meer van Bart Kruizenga