Voor webshops kan Google Shopping een grote bron van inkomsten zijn. Daarnaast wil je natuurlijk graag een zo hoog mogelijke ROI. Het is dus belangrijk dat je de juiste dingen doet in Google Shopping. Hieronder geven we een paar tips om in Google Shopping te adverteren tegen zo laag mogelijke kosten per conversie.
Google Shopping toont advertenties automatisch op basis van een Shopping-Feed. Deze feed zorgt ervoor dat je advertenties elke dag worden bijgewerkt en overeenkomen met de producten die in de webshop aanwezig zijn. In deze feed is productinformatie vereist, zoals de titel en de prijs. Ook is er informatie optioneel toe te voegen aan de feed; zoals energieklasse, kleur of kledingmaat. Hoe meer specificaties je toevoegt aan de feed, hoe meer informatie de klant krijgt in de advertenties. Ook erg belangrijk: de advertenties worden beter vertoond wanneer er meer productinformatie aanwezig is.
Voorbeeld:
Een bezoeker zoekt op ‘rode schoenen maat 39’. In Shopping worden dan alleen producten weergegeven die de informatie ‘kleur’ en ‘maat’ bevatten in de feed. Hierdoor staan er in de resultaten alleen maar rode schoenen van maat 39.
Extra tip, Goede feed maken? Gebruik bijvoorbeeld Channable, met 1 platform maak je eenvoudig feeds voor Shopping, Beslist, bol.com en er zijn nog vele andere integratie mogelijkheden.
Zorg voor een goede shopping-feed, waardoor je advertenties zo goed mogelijk worden vertoond.
Net zoals bij Search is ook bij Google Shopping het belangrijk om naar zoektermen te kijken. In Shopping kun je geen zoekwoorden toevoegen, maar je kunt wel de irrelevante zoektermen uitsluiten. Op deze zoektermen worden de advertenties dan niet meer vertoond.
Zoektermen zijn de woorden die men letterlijk gebruikt in de zoekbalk bij Google. Dit kun je vinden bij dimensies.
Vervolgens kun je de prestaties van de zoektermen bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld de zoektermen beoordelen op het aantal klikken, conversies en de ROI. Zoektermen met een negatieve ROI kosten je alleen maar geld en leveren weinig op.
Met het uitsluiten van deze irrelevante zoektermen, ben je minder geld kwijt aan zoektermen die je niets gaan opleveren en zullen de kosten per conversie dalen.
Ga voor een betere ROI door niet te adverteren op zoektermen die niet converteren.
Producten die het best verkopen wil je goed zichtbaar hebben in Google Shopping. Door de CPC te verhogen of te verlagen kun je de zichtbaarheid verhogen of verlagen.
Producten met een hoge ROI wil je graag goed zichtbaar hebben. Door deze producten een hogere CPC mee te geven, worden deze producten vaker vertoond. De producten waar vaak op wordt geklikt, maar geen conversies oplevert kun je beter uitsluiten of iets wijzigen aan het product.
Door naar het ‘Vertoningsaandeel voor Zoeken’ te kijken, kun je beoordelen of het product nog vaker vertoond kan worden of niet. Bij een Vertoningsaandeel voor Zoeken van 100% wordt het product altijd vertoond. Wanneer deze lager is dan 100%, kan het product nog vaker worden vertoond.
In Shopping kunnen bezoekers erg goed zien hoe duur het product is vergeleken met concurrenten. Zo kan het zijn dat slecht presterende producten net iets duurder zijn dan de concurrent. Hierdoor zullen bezoekers het product kopen bij de concurrent in plaats van bij jou. Door deze iets te verlagen in prijs, kunnen deze producten al een stuk rendabeler zijn.
Wanneer er geen speling zit in de verkoopprijs, het adverteren met het product geld kost en niets oplevert, kun je het product beter uitsluiten. Een product kun je uitsluiten door bij het aanpassen van de maximum CPC op ‘uitgesloten’ te klikken. Dit product is dan niet meer zichtbaar in Google Shopping.
Adverteer zoveel mogelijk op goed presterende producten. Pas niet rendabele producten aan, of sluit ze uit.
Meer tips voor beter resultaat? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Wil je snel beter resultaat dan kan je Google Ads natuurlijk ook uitbesteden. Wij maken een gratis analyse van jouw account.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!