3 tips voor meer conversies in Google Ads (voorheen Adwords)

Zorg dat je nog meer conversies krijgt door de juiste dingen te doen in Google Ads (voorheen Adwords). Hieronder hebben wij een tipje van de sluier opgelicht. We zeggen bewust een ‘tipje’, want er zijn oneindig veel mogelijkheden om zoveel mogelijk conversies te genereren tegen zo min mogelijk kosten.

Tip 1: Focus op de beste conversietijden

De kosten per conversie kunnen per dag verschillen, zo kan een maandag een veel betere dag zijn dan bijvoorbeeld de zaterdag. Daarom kan het interessant zijn om de biedingen/posities op de dagen en tijden te verhogen wanneer er de meeste conversies komen. Check in het Ads account wat de beste tijden zijn waarop de meeste conversies worden gegenereerd. Dit kun je zien bij dimensies:

Advertentieplanning


Bekijk hierbij ‘dag van de week’ en ‘uur van de dag’. Hieruit kan je opmaken op welke dag de meeste conversies worden gegenereerd. En ook welk tijdstip.
Zorg ervoor dat je met de advertentieplanning op deze dagen en tijden goed zichtbaar bent. Je kunt ook instellen dat op de beste conversietijden je CPC bod wordt verhoogd zodat je extra zichtbaar bent. Dit doe je bij instellingen > advertentieplanning.

Zie hieronder een voorbeeld van een aangepaste advertentieplanning:


Ga na welke momenten voor jou interessant zijn en zorg dat je hierbij nog beter zichtbaar bent.

Tip 2: Zoektermen

Zoektermen

Kijk naar zoektermen. Welke niet relevant zijn, moet je uitsluiten. Welke varianten wel converteren maar nog niet in het account staan kan je toevoegen.
Zoektermen zijn de woorden die men letterlijk gebruikt in de zoekbalk bij Google. Dit kun je vinden bij dimensies.
Zoektermen met hoge kosten die niet relevant zijn voor jouw product of dienst, kun je uitsluiten. Dit kost je geld, maar levert je niks op. Dit kun je doen in zowel search campagnes als shopping campagnes.
Door irrelevante zoektermen uit te sluiten zorg je dat de focus ligt op de zoekwoorden die interessant zijn voor jou en jou dus omzet opleveren. Deze termen moeten worden toegevoegd, zo kan je handmatig de biedingen verhogen en de conversies vermeerderen.

Voorkom vervuiling van zoekwoorden die niet relevant zijn en je niks gaan opleveren. Sluit irrelevante zoektermen uit. Voeg relevante varianten toe.

Tip 3: Vertoningsaandeel

Vertoningsaandeel

Zoekwoorden die conversies opleveren moeten optimaal zichtbaar zijn, en dus veel worden vertoond. Dit kun je zien aan het vertoningsaandeel.
Het vertoningsaandeel kun je zien door een kolom toe te voegen in de statistieken.

Bij ‘concurrentiestatistieken’ kies je voor ‘verton. perc. voor zoeken’.

Concurrentiestatistieken

Het vertoningspercentage kun je zien op campagneniveau, maar ook op zoekwoordniveau. Verhoog de CPC’s voor zoekwoorden die veel conversies opleveren. Dit vergroot het vertoningsaandeel.

Zorg dat converterende zoekwoorden zoveel mogelijk worden vertoond. Converterende zoekwoorden met een laag vertoningsaandeel kun je in CPC verhogen.

Contact

Wil je snel beter resultaat dan kan je Ads natuurlijk ook uitbesteden. Wij maken een gratis analyse van jouw account.

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Bart Kruizenga |

Bart duikt in de gegevens van klanten om de meest relevante data te vinden. Hij zorgt ervoor dat jij alleen adverteert op relevante momenten en plaatsingen.
Lees meer van Bart Kruizenga