Haal meer uit Google Ads met Sitelinks!

Google Ads (voorheen AdWords) geeft de mogelijkheid om sitelinks toe te voegen. Sitelinks zijn extra links die getoond worden onder een advertentie in de zoekresultaten. Onder een advertentie zie je dan een submenu met verwijzingen naar pagina’s op de betreffende website. Met deze advertentie-extensie kun je onder de advertentietekst links naar specifieke pagina’s op je website opnemen. Zo kunnen potentiële klanten met slechts één muisklik vinden wat ze op je site zoeken. Sitelinks worden weergegeven in advertenties zowel boven als onderaan de Google-zoekresultaten.

Waarom gebruik maken van sitelinks?

Er zitten een aantal voordelen aan het gebruik van sitelinks. Door het gebruik van deze extensie heb je namelijk de mogelijkheid om meer van je website te laten zien. Hierdoor krijg je als het ware een stukje extra exposure, super fijn toch? Doordat de advertentie met sitelinks groter is kunnen er minder reguliere zoekresultaten worden vertoond, gunstig voor jou, minder voor je concurrent.. Daarnaast wordt de advertentie ook opvallender doordat hij groter is met de sitelink, daardoor klikken mensen eerder op de advertentie en stijgt die CTR. Volgens Google stijgt de CTR zelfs met 30% wanneer adverteerders gebruik maken van uitgebreide sitelinks, meteen aan de slag dus! Wil je echt voordeel behalen uit de Sitelinks? In deze blog gaan we verder in op een aantal tactieken om je sitelinks naar een hoger niveau te brengen.

#1 Optimaal gebruik maken van het tekenlimiet

Google biedt de mogelijkheid om maximaal 25 tekens in de sitelink beschrijvingen te plaatsen, die extra ruimte betekent niet dat je dit ook nodig hebt om te gebruiken. Volgens Google presteert een beknopte sitelink beter. Het is aan te raden om te streven naar 18-20 tekens voor de desktop-versie en 12-15 tekens voor mobiel. Relevantie is hierbij dus belangrijker dan de hoeveelheid tekst. Zorg er hierbij voor dat verschillende sitelinks niet allemaal naar dezelfde landingspagina’s verwijzen. Maak juist aparte landingspagina’s aan voor elke sitelink. Een sitelink die goed aansluit bij de tekst zal leiden tot een hoger conversiepercentage.

#2 Gebruik de advertentieplanning voor tijdgevoelige sitelinks

Sitelinks zijn de perfecte manier om de aanbiedingen en acties te benadrukken. Niemand zal echter enthousiast worden van tijdelijke aanbiedingen in advertenties als deze al verlopen zijn. Gebruik daarom de advertentieplanning wanneer een sitelink tijdsgevoelig is. Hiermee kun je een begin- en einddatum instellen zodat de sitelinks altijd up to date zijn. Je kunt zelf op specifiek tijdstippen targeten wanneer de doelgroep het meest actief is.

#3 Controleer de sitelinks regelmatig

Er is niets vervelender dan het zien van een advertentie met je gewenste product en vervolgens bij het klikken op een 404 error pagina terecht te komen.
De meeste adverteerders werken keurig hun advertenties bij wanneer de landingspagina’s zijn veranderd. Vaak worden de sitelinks vergeten om bij te werken. Erg zonde, een kapotte link is niet alleen een verspilling van een klik en een beetje geld. Het maakt ook nog eens een slechte indruk op de bezoeker en ze zijn minder bereid om terug te keren naar je website. Verwaarloos de sitelinks daarom niet en controleer de bestemmingspagina’s regelmatig om ervoor te zorgen dat de koppelingen goed werken.

Meer informatie over Google Ads?

Als gecertificeerd Google Partner vertellen we je graag over de mogelijkheden die Google Ads jou te bieden heeft. In dit blog informeerden we je al over de het gebruik van de sitelink extensies. Heb je hulp nodig bij het instellen van deze extensies of wil je het uitbesteden aan specialisten, neem dan contact op.

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Bart Kruizenga |

Bart duikt in de gegevens van klanten om de meest relevante data te vinden. Hij zorgt ervoor dat jij alleen adverteert op relevante momenten en plaatsingen.
Lees meer van Bart Kruizenga