De ROI van Black Friday

Black Friday. Dit jaar bekender dan ooit. Steeds meer bedrijven doen mee aan, deze uit Amerika overgewaaide, actie. Zo ook een aantal van onze klanten. In dit artikel zetten wij uiteen wat de resultaten zijn van Black Friday ten opzichte van een ‘gewone’ vrijdag. De cijfers zijn anoniem en bij elkaar opgeteld. De klanten die wij (anoniem) aanhalen, zijn e-commerce klanten.
Om de privacy van de klanten te beschermen hebben we de cijfers bij elkaar opgeteld maar het zijn allemaal e-commerce klanten.

‘’Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Om de mensen naar de winkels te trekken adverteren veel winkels met speciale aanbiedingen’’

Vergelijking Black Friday

Voor de vergelijking pakken wij drie vergelijkbare klanten zonder een actie. Deze waren wel zichtbaar, maar hadden geen actie op de website verwerkt. Daarnaast pakken wij drie vergelijkbare klanten die wel acties hebben verwerkt op de website. Dit hebben wij tevens verwerkt in de AdWords campagnes.

Resultaten van de betaalde online campagnes 18 november t.o.v. 25 november:
Resultaten van de betaalde online campagnes
Screenshots uit accounts van klanten met acties:

Klant 1:
Klantresultaten ROI

Klant 2:

Klantresultaten ROI

Vergelijking Black Friday weekend

Hier hebben wij dezelfde vergelijking gemaakt alleen deze is gericht op het hele weekend. Dus Black Friday tot en met Cyber Monday. Klanten die de actie het hele weekend lieten doorlopen, hebben de meeste winst behaald.

Screenshots uit accounts van klanten met Black Friday weekend:
ROI AdWords vergelijking

 

Alle online aankopen:

Bij alle klanten die wij beheren zien wij een stijging van 17% van conversies. Dit is zowel met als zonder Black Friday actie.
Van alle online aankopen, betaald, direct en organisch, zien wij een stijging van 12%. Bij klanten die een actie hadden is het online aankopen significant hoger.

Gelukkige klanten

Gelukkige klanten met de AdWords ROI van Black Friday

Conclusie

Alle e-commerce klanten hebben een stijging in de online aankopen. Echter de resultaten van klanten die mee hebben gedaan aan de acties zijn vele malen beter. De ROI is flink gestegen.
Kortom; doe volgend jaar mee met Black Friday en ga voor meer conversies! Wil je tot die tijd meer informatie over online adverteren? Neem contact op.

Blijf op de hoogte

Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!

Bouke Majoor |

Met het geloof dat online advertising een specialisme is, is Bouke in oktober 2014 Conversies.nl gestart. Hij wil zo goed zijn dat elk bedrijf dat online marketing serieus neemt, niet meer om Conversies.nl heen kan.
Lees meer van Bouke Majoor