In de uitzending van DWDD werd gisteravond aandacht besteed aan de impact van Adblocker. De app je die vanaf nu ook op Apple producten kunt downloaden waarmee de advertenties op alle divices worden geblokkeerd. Welke gevolgen heeft het?
Apple heeft gister bekend gemaakt dat het eenvoudig wordt om advertenties te blokkeren op smartphones en tablets. Volgens Adobe en Pagefair kost Adblocker € 22 miljard door misgelopen advertentieweergaven. ‘Ad-blocking will lead to almost $22 billion of lost advertising revenue this year”.
In Google Chrome is het blokkeren van advertenties al langer mogelijk.
Wat zijn de gevolgen en wat is de impact? De onrust is vooral ontstaan door het nieuws van Apple. Apple maakt het vanaf nu makkelijker om op iPhones en iPads advertenties te blokkeren.
In Google Chrome (en dus Android) is dit al langer mogelijk en wij zien ondanks de Adblockers een groei van de advertentie-vertoningen. Zowel op laptop als op Android besturingssystemen voor smartphones en tablets. Wij verwachten dat de groei wellicht wat stagneert, maar dat voor nu eventuele zorgen overbodig zijn.
Er is nog steeds een groei van online advertentiebudgetten. Volgens Magna Global groeit het dit jaar met 15% ten opzichte van 2014.
Deze groei van online advertentiebudgetten heeft te maken met:
Wij zorgen ervoor dat onze klanten profiteren van de voordelen van meer gebruikers op internet: meer vertoningen tegen minder kosten. Weten of wij dit ook voor jou kunnen doen? (schaamteloze reclame ;-))
Vandaag (17 september) is de nieuwe versie van iOS gelanceerd. Daarin is het voor het eerst mogelijk om Adblockers te downloaden in AppStore. De Volkskrant suggereert het volgende: “Waarschijnlijk wordt het daarna in hoog tempo onmogelijk om nog langer via advertenties geld te verdienen aan iPhone- en iPad-gebruikers op het web.”
De grote mediabedrijven zitten ook niet stil: “Google, Microsoft, Amazon, and Taboola betalen de eigenaar van Adblock Plus om toch de advertenties te laten zien. Het zal dus meer een kat-en-muisspel worden van de grote mediabedrijven, publishers en de adblockers. Of Apple ook gevoelig is om zich te laten omkopen dat valt te betwijfelen.
Toch zullen de partijen die er afhankelijk van zijn niet stil zitten, de eerste signalen zijn er al. Lezers van Washington Post ontvangen geen krant meer als ze een Adblocker hebben ingesteld. The Gaurdian geeft bij lezers met een Adblocker aan dat de kwaliteit van journalistiek niet kan zonder dat ze geld kunnen verdienen.
Kortom, een leuk kat-en-muisspel om te volgen maar de impact is op dit moment nihil.
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!