Je hebt een mooi product, een mooie website en je adverteert sinds kort op Facebook. Maar hoe zorg je ervoor dat Facebook-gebruikers ook echt gaan converteren op jouw website?
Meten is weten, en één van de manieren om dat te doen is via de Facebook pixel. Met Facebook advertentiebeheer is het mogelijk om zo’n Pixel genereren. De Pixelcode kan je vervolgens (laten) plaatsen in het Header-gedeelte van je website of tagmanager.
Deze pixel is onzichtbaar, maar zorgt ervoor dat je conversies kan bijhouden, advertenties kan optimaliseren en speciale doelgroepen kan aanmaken die je opnieuw wilt bereiken (het retargeten van websitebezoekers).
Met de Facebook-pixel meer inzicht en targeting mogelijkheden.
Bij het aanmaken van een nieuwe campagne heb je de mogelijkheid om te kiezen uit enkele marketingdoelstellingen. Deze zijn onderverdeeld in: bekendheid, overweging en conversie. De definitie van een conversie kan nogal verschillen; voor de één is het een mobiele app installatie, voor de ander een aankoop in de webshop. Kies dit doel zorgvuldig, want Facebook optimaliseert zelf de campagnes aan de hand van die doelstellingen.
Wat betreft targeting heeft Facebook overeenkomsten, maar ook verschillen met een Google AdWords Display campagne. Beide hebben bijvoorbeeld een mogelijkheid tot retargeting/remarketing, demografische- en locatietargeting.
Maar waar Facebook sterk in is, is de targeting op gebieden als: merken, boeken, interesses, beroepen en gebeurtenissen. Tip: wees hierbij specifieker dan ‘eten’ of ‘vakantie’. Hierbij kan je ook kijken naar de schatting voor de doelgroepgrootte:
Een voorbeeld van hoe specifiek Facebook kan targeten: ‘interieurontwerp’ kan op de volgende manieren worden getarget:
Facebook is sterk in specifiek targeten
Als het werk achter de schermen is gedaan, gaan we bezig met de laatste en misschien wel de meest belangrijke stap: de advertentie zelf.
De afbeelding heeft een groot effect op de prestaties van je advertentie. Zorg ervoor dat je meer laat zien dan alleen het product of de dienst: laat mensen zien die jouw product of dienst gebruiken. Zorg er daarnaast voor dat de afbeelding niet te veel tekst bevat: waar eerst de 20% regel werd gehanteerd, maakt Facebook nu onderscheid in: ‘Ok’, ‘weinig’, ‘gemiddeld’ en ‘veel’ tekst. Kortom: hoe minder tekst in de afbeelding, des te hoger ligt het bereik.
Facebook leent zich bij uitstek voor storytelling. Het is daarom helemaal niet nodig om met de deur in huis te vallen. Neem gerust een aanloop: houd je eerst bezig met kennis en houding, daarna pas met gedrag. Maak mensen nieuwsgierig en introduceer eerst een behoefte of een teaser. Als de acceptatie is gegroeid kan je meer oproepen tot conversies.
Je hebt al enkele campagnes lopen, maar hoe weet je nu of je hier het maximale uithaalt? Juist, door te testen. Dit kan je doen door te variëren en dit op te delen in verschillende advertentiesets. Kijk hierbij naar het bereik, het doorklikratio, en natuurlijk het aantal conversies.
Ook meer Conversies via Facebook? Conversies.nl beheert voor een tal van klanten met succes hun Facebook campagnes. Neem contact met ons op!
Op deze pagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied!